تاریخ امروزجمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تفاوت سیستم های تلفنی قدیم و جدید

سیستم تلفنی انالوگ در مقابل سیستم تلفنی دیجیتال

الان بهترین زمان برای سفارش و خرید سیستم های تلفنی جدید با آپشن و مزیت‌های بیشتر نسبت به گذشته است. بسیاری از خریداران با انتخاب بین سیستم‌های تلفنی آنالوگ و دیجیتال شروع می‌کنند. پیدا کردن ترکیب مناسب از ویژگی‌های و قابلیت‌ها برای رفع نیازهای کسب و کار شما نیاز به یک درک پایه‌ای از تفاوت‌های فنی و عملکردی بین هر دو نوع سیستم تلفنی دارد.

نوع سیستم تلفنی که شما انتخاب می‌کنید باید با کسب و کاری که شما شروع کرده‌اید همخوانی داشته و آنرا پشتیبانی کند. آیا شما در کسب و کارهای مبتنی بر معامله (خرده فروشی)، وارد کننده و یا خدمات دهنده فعاللیت دارید؟ کسب و کارهای مبتنی بر معامله مانند فروشگاه‌های خرده فروشی و زنجیره‌ای اغلب از ارتباطات راه دور ساده‌‌تری نسبت به بقیه کسب و کارها استفاده می‌نمایند. از دیگر کسب و کارهای رایج که بر اساس روابط روز افزون با مشتریان خود فعالیت می‌نمایند، موانع ارتباطی با آنها به هیچ عنوان قابل قبول نمی‌باشد. آیا شما نیاز به انتقال تماس به گوشی تلفن همراه خود دارید؟ آیا اطلاعاتی در ارتباط به انتقال صدا بر بستر IP (VoIP) دارید؟ آیا شما مرکز تلفنی که حتی برای ۲ نفر پرسنل باشد دارید؟ اینها تعداد کمی از فاکتورها و شاخص‌های انتخاب یک سیستم تلفنی کارآمد و به روز است. بررسی دقیق نیازهای از پیش تعیین شده به هنگام انتخاب سیستم تلفنی امری کارساز می‌شود. یکی از چالش‌های پیش روی خریداران سیستم‌های جدید تلفنی درک استفاده از مزیت و ویژگی‌های جدید به عنوان یک راه حل مشکلشان می‌باشد. در صورت نداشتن اطلاعات کافی نسبت به تاثیر قابلیت‌های جدید در رفع مشکلات، سخت خواهد بود که به این ویژگی‌ها و مزیت‌ها ارزش خاصی اختصاص داد.

چه تفاوتی بین سیستم‌های تلفنی آنالوگ و دیجیتالی وجود دارد؟

در ابتدا اجازه دهید یک نگاهی به تفاوت اساسی بین این دو سیستم تلفنی بیاندازیم. سیستم‌های تلفنی آنالوگ برای چندین دهه مشاغل را حمایت و پشتیبانی کردند. این نوع سیستم بر بستر سیم مسی استاندارد و سرویس‌های ساده و قدیمی تلفنی است که قابل اعتماد بودن(از نظر هک شدن)،کیفیت صدا خوب، قابلیت پشت خطی، قطع صدا، تکرار شماره و شماره گیری سریع از مزیت‌های آن می‌باشد. به علت سادگی و عدم توانایی در توسعه نسبتا ارزان قیمت هستند. به هر حال سیستم تلفنی انالوگ به دلیل استفاده از سخت افزار های بدون ماژول برای انتقال، بروزرسانی، پیکربندی و پشتیبانی گران خواهند بود. به عنوان مثال برای تغییر مکان می‌بایست زمان زیادی توسط یک فرد خبره صرف سیم کشی مجدد این نوع سیستم تلفنی شود. برای استفاده کوتاه مدت استفاده از سیستم‌های آنالوگ به صرفه‌ترو ارانتر خواهد بود اما این سیستم بسته شما را در یکپارچه کردن سیستم های دیگر از قبیل نرم افزار های ارتباط با مشتری و سیستم های ویپ (VoIP) به مشکل خواهد انداخت.

سیستم های دیجیتالی مدرنتر هستند. مرکزهای تلفنی دیجیتال با استفاده از ساختار اتوبوس اختصاصی برای اضافه کردن امکانات و قابلیت‌ها طراحی شده‌اند. بردها و کیت های الکترونیکی به کابین‌های تلفن آنالوگ، دیجیتال و یا تلفن‌های ای پی اضافه شده‌اند که قابلیت‌های موزیک انتظار، سیستم‌های یکپارچه ویپ، سیستم‌های هشداردهند ه و … می‌توان با اضافه کردن ماژول به این بردها بوجود آورد. امروز تمامی سیستم دیجیتالی حتی اگر از دستورالعمل، پروتکل و سخت افزار مخصوص خود استفاده می‌کنند از طریق رابط IP می‌توان آنها را کنترل کرد. رابط IP می‌تواند قابلیت‌های یکپارچگی پیام‌رسانی از قبیل تحویل پست صوتی به ایمیل، ارسال فکس به ایمیل، تبدیل پست صوتی به اس ام اس و در نهایت یک Desktop client را محیا کند. به این گونه سیستم‌‌های تلفنی مرکزهای هیبرید (دوگانه) گفته می‌شود چون ترکیبی از سخت افزارهای دیجیتالی و پایه‌های استاندارد شبکه IP است. مرکز تلفن دیجیتالی کامل، صد درصد از IP و پایه نرم‌افزار هستند.

تا وقتی مرکزهای تلفن دیجیتالی متکی به مدار ساده مسی نباشند، نسبت به تغییرات از جمله اضافه کردن یوزرها، جابجایی و … انعطاف‌پذیرتر هستند. اغلب این تغییرات بسیار راحت و قابل دسترس هستند و از طریق نرم افزارهای point-and-click  قابل برنامه‌ریزی هستند. وضوح صدا مثل خطوط
آنالوگ و یا بهتر از آن است، علاوه به قابلیت‌ و ویژگی‌هاس اساسی توسعه و انتقال، مرکزهای تلفن دیجیتالی قابلیت‌های خوبی در انتقال تماس،پست صوتی و خدمت‌های پیشرفته خودکار مجازی دارند. سیستم‌های مرکز تلفن دیجیتالی (Digital PBX) به خوبی می‌توانند یک رابط مناسب و هماهنگ بین مرکز تلفن و نرم‌آفزارهای فروش مانند CRM و … برقرار کنند.

تفاوت سیستم‌های آنالوگ و دیجیتال در یک کسب و کار کوچک

 مشاغل کوچک دوست دارند همانگونه که از مزیت‌های و قابلیت‌های استفاده شده در کسب و کارهای بزرگ لذت می‌برند بتوانند کنترل هزینه نیز داشته باشند. هزینه راه اندازی کم سیستم‌های آنالوگ می تواند وسوسه انگیز باشد. قیمت گذاری در مدت ۱۰ سال گذشته کاملا رقابتی شده و هر دو سیستم نیاز به نصب حرفه ای دارند. به هر حال سیستم های آنالوگ درخواست های بیشتر برای نصب و راه اندازی نسبت به سیستم های ابری مبتنی بر شبکه های کامپیوتری در کسب و کارهای کوچک دارند.

تحقیق یک گام مهم در انتخاب و سفارش یک سیستم تلفنی جدید می‌باشد. تحقیق کنید که قابلیت‌های سیستم آیا نیازهای عملیاتی شما را پوشش می‌دهد؟ بخش مدیریتی سیستم مناسب برای مدیر مجموعه و یا کارشناسان IT خواهد بود و همینطور مرکز تلفن‌های دیجیتالی بر پایه نرم‌افزار پنلی را به شما نشان می‌دهند که خیلی ساده و نعطاف پذیر است.

آیا می‌توانیم سیستم‌های آنالوگ و دیجیتال را با هم ادغام کنیم؟

راه‌های زیادیی وجود دارد که می‌توانیم دستگاه‌های دیجیتال و آنالوگ را با هم یکپارچه کنیم.

به عنوان مثال فکس آنالوگی و یا سیستم هشداردهنده می توانند از طریق گیت‌وی‌های آنالوگ به سیستم‌های دیجیتال وصل شوند. سیستم تلفنی آنالوگی از طریق مرتبط کننده‌های چند پورت ATA به سیستم ویپ (VoIP) وصل شوند. انتخاب درست مرتبط کننده یک چالش است هم از نظر تعداد و هم از نظر نوع پورت، البته اینها بستگی به خطوط شهری، خطوط داخلی و مزیت‌های مورد نیاز شما دارد که از طرف نصاب برای راه اندازی درخواست داده می‌شود.

نهایتا انتخاب صحیح سیستم تلفنی بازتاب نیازهای شما و اهداف سازمانی شماست، زیرا در صورت انتخاب سیستم نامناسب در گذشت زمان می‌بایست هزینه‌های گزافی هم برای آبنمان و هم برای تغییرات آن هزینه بفرمایید. اگر نیازهای شما ساده و در حد تلفن‌های خانگی استپیشنهاد ما سیستم تلفنی آنالوگ است ولی اگر شما می‌خواهید کسب و کار خود را رونق دهید و بزرگ نمایید بهتر است از نوع دیجیتال بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *