تاریخ امروزپنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

مقایسه تکنولوژی DLP و ۳LCD در ویدئو پروژکتورها

اکثر پروژکتورهای تجاری از یکی از دو تکنولوژی ۳LCD یا LDP استفاده می کنند. فرآیند دیجیتالی پردازش نور در پروژکتورها از طریق منعکس کردن نور یا انحراف نور توسط آینه های میکروسکوپی ایجاد می شود.پروژکتور با سه پنل صفحه نمایش کریستال مایع مستقیم مشابه یک نوع کوچک تلویزیون صفحه تخت، نور را رنگ کرده و یک تصویر را تولید می کند. هر دو تکنولوژی دارای مزایا و معایبی هستند

تکنولوژی ۳LCD چگونه کار می کند؟

پروژکتورهای LCD3 از یک منشور برای جدا کردن نور به اجزای قرمز، سبز و آبی از لامپ خود استفاده می کنند. هر قسمتی از نور  که از پانل ال سی دی عبور می کند تصویر مربوط به آن رنگ را نشان می دهد.  سپس پروژکتور نور را به یک تصویر تک رنگ کامل تبدیل می کند و از طریق لنز آن را نشان می دهد.

تکنولوژی DLP چگونه کار می کند؟

تکنولوژی استفاده شده در این سیستم به این صورت است که نور لامپ با عبور از یک تراشه مخصوص و آیینه تعبیه شده برای هر پیکسل پرتاب می شود.تصویر بازتاب شده از تراشه پس از آن از طریق یک چرخ رنگی (Color Wheel) که آن را رنگ می کند عبور می کند.این فرایند هزاران بار در ثانیه بین یک تصویر قرمز، یک تصویر آبی رنگ، یک تصویر سبزرنگ، یک تصویر سیاه رنگ و یک تصویر سفید رنگ به صورت تناوبی اتفاق می افتد.از آنجا که تصویر به سرعت تغییر می کند، بیننده آن را به عنوان تصویر متحرک می بیند.

مزایای LCD3:

تکنولوژی LCD3 چند مزیت کلیدی دارد. خروجی نور معمولا در پروژکتورهای LCD3 بالاتر از پروژکتورهای DLP تجاری است. در یک شرایط یکسان، پروژکتورهای LCD3 معمولا قادر به تولید رنگ های زنده و اشباع شده ی بیشتری نسبت به DLP ها هستند. در نهایت، به دلیل اینکه پروژکتورهای LCD3 از توهم نوری برای تولید تصویر استفاده نمی کنند، آنها “اثر رنگین کمان” پروژکتور های DLP را ندارند، که می تواند یک اقلیت کوچکی از بینندگان را ناراضی کند.

مزایای DLP:

پروژکتورهایی که از تکنولوژی DLP بهره می برند، مزایای زیادی نسبت به LCD دارند. پروژکتورهای DLP کوچکتر و سبک تر از LCD ها هستند که این مزییت برای افرادی که دائما در سفرند بسیار مناسب است. از آنجا که پانل های LCD  مقدار کمی از نور را در زمانی که پانل ها سیاه هستند عبور می دهد، DLP تصاویر را با کنتراست بیشتری و سیاه بیشتری  طراحی کرده و نمایش می دهد، گرچه این مزایا معمولا در اتاق تاریک قابل مشاهده است.(منظور همان سیاهی تصاویر که در بعضی مواقع به خاکستری نمایش داده می شود) در نهایت، در حالی که پانل های LCD در طول زمان شکسته شده و کیفیت خود را از دست می دهند، در مواقعی که نیاز به استفاده زیاد در روز از پروژکتورها داریم DLP ها گزینه  بهتری نسبت به LCD ها هستند زیرا عمر بیشتری دارند.

کدام یک بهترند؟

برای اکثر برنامه های کاربردی-تجاری، هر دو پروژکتور LCD3و DLP می توانند تصاویر بسیار خوبی را ارائه دهند. به استثنای اینکه شما یک نیاز بسیار خاص داشته باشید که یکی از دو تکنولوژی را غیرقابل قبول کند، مانند داشتن درجه بالای دقت رنگ(LCD3) و یا نیاز به اجرای پروژکتور برای هشت تا ده ساعت در روز(DLP )، هر دو تکنولوژی کار خواهند کرد. در این صورت می توانید یک پروژکتور بر اساس نیازهای خود و قابلیت های دیگر دستگاه مانند ارتباط بی سیم و پورت های انتقال داده و … و یا بر اساس قیمت آن انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *