تاریخ امروزجمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

چگونه از مرورگر مبتنی بر WebRTC با تلفن دسکتاپ تماس بگیریم؟

پیش گفتار

آیا می توانید تصور کنید که از مرورگر خود تماس بگیرید یا با همکاران خود که در گوشه و کنار جهان نشسته اند ارتباط برقرار کنید؟ این همان چیزی بود که چند سال پیش می شد تصور کرد. اما امروز که جهان از طریق فن آوری در حال ارتباط بیشتر است، قطعا این امکان وجود دارد. ارتباط لحظه ای در کسب وکار به یک اولویت در سناریوی کار از راه دور تبدیل شده است WebRTC یکی از فناوری های کلیدی است که از چنین ارتباطات تجاری پشتیبانی می کند.

این روزها برقراری تماس از طریق فرآیند دیجیتال بسیار آسان شده است. فراخوانی WebRTC به SIP فن آوری عصر جدید است که به عنوان جایگزینی برای سیستم های قدیمیVoIP در نظر گرفته شده است و امکان برقراری تماس های صوتی و تصویری با تاخیر کم را فراهم می کند که باعث بهبود یکنواختی ارتباطات تجاری می شود.

دارندگان کسب وکار باید تماس های مشخصی هم داخلی و هم بین المللی برقرار کنند. این تماس ها تضمین می کنند که مشتریان بتوانند به درستی بشنوند و در عین حال مقرون به صرفه باشد. اگر به دنبال برقراری تماس از کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ خود هستید، تماس WebRTC به SIP یک انتخاب ایده آل است. این یک راهنما در مورد چگونگی و چرایی انتخاب WebRTC به SIP برای اجرای تماس های تلفنی است.

انتخاب بین TCP و SIP

اولین تصمیمی که باید بگیرید این است که از کدام پروتکل استفاده کنید: پروتکل کنترل انتقال (TCP)یا پروتکل (SIP). تماس های TCP روی یک اتصال شبکه کار می کنند، در حالی که تماس های SIP مستقیما از طریق اینترنت برقرار می شوند. بسته به نیازهای خاص شما، ممکن است یکی بهتر از دیگری باشد.

به عنوان مثال، اگر به قابلیت اطمینان تضمین شده و تاخیر کم نیاز دارید، استفاده از TCP ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد. با این حال، اگر محدودیت پهنای باند یک مساله است و شما تنها برنامه های داده ای محدودی دارید (یا نمی خواهید متحمل هزینه های اضافی شوید)، استفاده از SIP می تواند مقرون به صرفه تر باشد. هر دو پروتکل طیف گسترده ای از ویژگی ها را ارائه می دهند، بنابراین ضروری است که یکی را انتخاب کنید که مناسب نیازهای شما باشد. یکپارچه سازی WebRTC با SIP عملکرد مناسب برای ارتباطات تجاری بدون وقفه را افزایش می دهد. با این حال در چنین مواردی باید مطمئن شوید که مرورگر ایمن، امن و محرمانه است.

SIP vs TCP : مزایاهایشان

مزایای SIP:

SIP شامل اتصال مستقیم است، به این معنی که نیازی به اتصال شبکه وجود ندارد.

این یک ارتباط قابل اعتمادتر در مواردی است که پهنای باند محدود است.

SIP از چندین کاربر به طور همزمان بدون هیچ گونه تداخل یا زمان تاخیر پشتیبانی می کند.

مزایای TCP:

TCP در مواردی که پهنای باند عامل محدودکننده نیست، قابل اعتمادتر از SIP است.

TCP می تواند چندین کاربر را به طور همزمان و بدون زمان تاخیر یا تداخل کنترل کند.

با این حال، به دلیل سربار اضافی درگیر در پردازش ارتباط بین سرورها، تماس های TCP می توانند کندتر از SIP باشند.

WebRTC چیست و چرا مهم است؟

WebRTC یک فن آوری مبتنی بر پلتفرم است که به مرورگرها اجازه می دهد مستقیما به یکدیگر متصل شوند و با استفاده از استانداردهای مدرن وب، داده ها را تبادل کنند. این موضوع باعث می شود توسعه دهندگان بتوانند بدون نیاز به درگیری با فناوری ها یا کدک های مختلف، اپلیکیشن های ارتباطی میان پلتفرمی بسازند.

پشتیبانی از تماس های WebRTC در اکثر مرورگرهای مدرن مانند کروم، فایرفاکس و… وجود دارد.

WebRTC و مرورگر شما

اگر هیچ افزونه (پلاگین) نصب نکرده اید، همچنان می توانید با استفاده از مرورگر وب خود تماس بگیرید! تنها کافی است آیکون “Voice” را در مرورگر وب خود انتخاب کنید (یا در نوار URL عبارت “Voice” را تایپ کنید)، سپس شماره ای که می خواهید با آن تماس بگیرید را در فیلد شماره تلفن ارائه شده وارد کنید. سپس از شما خواسته می شود تا به یک اتاق گفتگوی صوتی در IRC یا Slack متصل شوید – فقط اگر علاقه ای به پیوستن به مکالمه ندارید، لغو کنید.

زمانی که به اتاق متصل شدید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که پیام خود را تایپ کنید و کلید اینتر را بفشارید! تو آماده ای که تماس بگیری.

نکته: اگر از کامپیوتر رومیزی یا لپ تاپ استفاده می کنید، همیشه به جای تلاش برای باز کردن یک اکستنشن یا افزونه در انتهای آن، مستقیما به چت صوتی فرد متصل شوید. به این ترتیب، هر دو طرف قادر خواهند بود بدون نصب هیچ نرم افزار اضافی روی کامپیوترهای خود، یکدیگر را به وضوح ببینند و بشنوند.

چگونه یک تماس WebRTC برقرار کنیم؟

برای برقراری تماس webRTC، ابتدا باید دستگاه های خود را راه اندازی کنید.

تماس WebRTC از طریق دسکتاپ یا لپ تاپ:

این یک راهنمای گام به گام در مورد نحوه انجام آن است.

مرحله ۱:

گام اول: در رایانه رومیزی خود، مرورگر وب مورد نظر را باز کنید و به وب سایت یا اپلیکیشنی که می خواهید به عنوان مقصد تماس از آن استفاده کنید، بروید.

گام دوم: روی لینک “Sign In” در گوشه بالا سمت راست کلیک کرده و نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید.

تماس WebRTC با استفاده از موبایل:

مرحله ۲:

گام اول: مرورگر وب مورد نظر را باز کرده و با استفاده از هر آدرسی که در دسکتاپ وارد کرده اید، وارد آن شوید.

گام دوم: حالا از نوار منوی اصلی گزینه “Add Phone” را انتخاب کرده و شماره تلفن دستگاه مقصد را وارد کنید. برای شروع تماس روی “Connect” کلیک کنید.

توجه داشته باشید که برای برقراری ارتباط باید هر دو دستگاه به یک شبکه متصل باشند. اگر دستگاه های دسکتاپ و موبایل شما در نزدیکی هم قرار ندارند، می توانید از یک سرویس VoIP مانند اسکایپ یا وایبر برای برقراری تماس های WebRTC استفاده کنید.

نکاتی برای بهبود تجربه تماس WebRTC

تماس های WebRTC از تلفن های هوشمند و تبلت ها معمولا کندتر از تماس های SIP هستند. علت این است که مرورگرها در دستگاه های موبایل قدرت پردازشی مشابه کامپیوترهای دسکتاپ ندارند، بنابراین معمولا قادر به مدیریت تماس های پیچیده وب با صوت و تصویر با کیفیت بالا نیستند.با این حال، چند ترفند وجود دارد که می توانید از آن ها برای بهبود تجربه تماس از طریق وب خود در دستگاه های لمسی استفاده کنید.

برای شروع، اگر در اتصال مستقیم بین دستگاه های خود مشکل دارید، استفاده از یک سرویس VPN یا VoIP مانند اسکایپ را امتحان کنید. علاوه بر این، برخی از برنامه های شخص ثالث مانند WebCall Pro ویژگی های تماس صوتی پیشرفته ای را ارائه می دهند که می تواند به لذت بخش تر شدن تماس بانسخه تحت وب شما کمک کند.

تماس های دیجیتال از برنامه شما

امروزه اکثر اپلیکیشن ها قابلیت برقراری تماس تلفنی را ارائه می دهند. اگر از یکی از این اپلیکیشن ها استفاده می کنید، آن را باز کرده و شماره ای که می خواهید تماس بگیرید را وارد کنید. اکثر سازندگان اپلیکیشن راهنمایی در مورد نحوه انجام این فرآیند ارائه خواهند داد. درست مانند تماس های WebRTC، اغلب متوجه خواهید شد که تماس های تلفنی که از طریق اپلیکیشن ها برقرار می شوند، کندتر از تماس هایی هستند که با استفاده از مرورگرها در موبایل های هوشمند و تبلت ها برقرار می شوند. این موضوع به این دلیل است که اکثر سازندگان اپلیکیشن ها، سطح قدرت پردازش کامپیوترهای رومیزی را ندارند، بنابراین معمولا قادر به حفظ صدا یا ویدیو با کیفیت بالا در حین تماس نیستند. با این حال ترفندهایی وجود دارد که می توانید از آن ها برای بهبود کیفیت صدا و تصویر تماس تلفنی خود استفاده کنید:

WebRTC فن آوری نسبتا جدیدی است که به شما امکان برقراری تماس تلفنی از طریق اینترنت را می دهد. این بدان معنی است که شما به جای اتصال مستقیم دستگاه های خود، از واسطه هایی مانند مرورگرهای وب یا اپلیکیشن ها برای کنترل ارتباط استفاده می کنید. یکی از مزایای این نوع تماس این است که می توان بدون توجه به قابلیت های فنی آن، از هر دستگاهی استفاده کرد. برای برقراری تماس WebRTC نیازی به تلفن های هوشمند یا تبلت رده بالا ندارید؛ در واقع بسیاری از افراد به دلیل مقرون به صرفه بودن، انجام این نوع تماس ها را به تلفن های هوشمند و تبلت های اقتصادی ترجیح می دهند.

تماس WebRTC با SIP چگونه کار می کند؟

زمانی که یک تماس WebRTC برقرار می کنید، دستگاه شما به مرورگر وب یا اپلیکیشن طرف مقابل متصل می شود. این یعنی طرف مقابل برای شرکت در مکالمه نیازی به نرم افزار خاصی ندارد. با این حال، اگر می خواهید با استفاده از فن آوری WebRTC تماس تلفنی برقرار کنید، ابتدا باید آن را روی دستگاه خود فعال کنید. این کار را می توانید با رفتن به تنظیمات و انتخاب “Phone” از لیست گزینه ها انجام دهید.

پس از فعال سازی، می توانید به ویژگی های مختلفی دسترسی داشته باشید که به شما امکان برقراری تماس با استفاده از فن آوری WebRTC را می دهد. یکی از مزایای کلیدی استفاده از WebRTC برای برقراری تماس های تلفنی، امن بودن آن است. به این دلیل که تماس های شما به جای اینکه مستقیما بین دستگاه ها رد و بدل شوند، از طریق یک سرور رد و بدل می شوند. این یعنی مکالمه شما خصوصی باقی می ماند و طرف های غیر مجاز به اطلاعاتی که به اشتراک می گذارید دسترسی ندارند.

هنگام برقراری تماس WebRTC چند نکته را باید در نظر داشته باشید:

همیشه هنگام اتصال به آدرس های وب یا شبکه های ناشناخته با احتیاط عمل کنید. شما نمی دانید چه کسانی ممکن است به این آدرس متصل باشند و اگر مراقب نباشید ممکن است بتوانند ارتباط شما را قطع کنند.

مطمئن شوید که دستگاه های شما به همان شبکه طرف مقابل متصل هستند. این کار باعث می شود که تماس به درستی انجام شود.

همیشه هنگام برقراری تماس های تلفنی با استفاده از فن آوری WebRTC از VPN استفاده کنید تا از حریم خصوصی و امنیت خود محافظت کنید. یک VPN تمام ترافیک شما را رمزنگاری می کند و اطمینان حاصل می کند که هیچ کس دیگری نمی تواند مکالمه شما را شنود یا دستکاری کند.

مزایای WebRTC برای تماس SIP

فراخوانی WebRTC به SIP مزایای زیر را برای ارتباطات تجاری فراهم می کند:

بهبود کیفیت: با تاخیر کم، کیفیت رسانه های به اشتراک گذاشته شده بر روی VoIP WebRTC بهینه می شود.

انعطاف پذیری: از آنجایی که این فن آوری می تواند از طریق مرورگرها مورد استفاده قرار گیرد، کارمندان نیازی به حمل تجهیزات اضافی ندارند. انعطاف پذیری و تحرک بیشتری را ممکن می سازد.

هزینه ها : از آنجا که تماس های WebRTC از طریق اینترنت اجرا می شوند، هزینه کمتری را نسبت به خطوط زمینی سنتی متحمل می شوند.

اطمینان از همکاری تیمی آسان تر: تلفن های WebRTC تنها به تماس های صوتی محدود نمی شوند. این سیستم امکان برقراری ارتباط از طریق پیام رسانی فوری و تماس تصویری را فراهم می کند. علاوه بر این، ارتباط peer-to-peer را از طریق اشتراک فایل افزایش می دهد.

امنیت پیشرفته: فراخوانی WebRTC به SIP  امنیت را تضمین می کند تا از افزایش امنیت داده ها برای کسب وکار اطمینان حاصل شود.

مقیاس پذیری: هنگامی که WebRTC با یک پلتفرم VoIP مانند SIP ادغام می شود، کسب وکار را قادر می سازد تا کارهای خود را براساس نیاز خود مقیاس بندی کند.

عملکرد بهینه: با سازگاری با دستگاه های بیشتر، امنیت بیشتر و تاخیر کم تر تماس های WebRTC to SIP ، عملکردهای کلی را در ارتباط های لحظه ای برای کسب و کارها افزایش می دهد.

نتیجه گیری:

برقراری تماس تلفنی از یک مرورگر مجهز به WebRTC می تواند کاری عجیب و سخت  باشد، اما با دنبال کردن مراحل ساده ای که در این مطلب به آن ها اشاره شد، در برقراری این روش تماس درنگ نخواهید کرد!

رفرنس 

بازگشت به خانه 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *