تاریخ امروزیکشنبه , ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رادیو وایرلس چیست؟

امروزه به دلیل افزایش استفاده از سیستم های کامپیوتری و دیجیتالی مثل لپ تاپ، تبلت، تلفن های هوشمند و… نیاز به تجهیزات بی سیم برای اتصال به شبکه نیز افزایش یافته است. زیرا اتصال دستگاه های مختلف به شبکه با استفاده از کابل فیزیکی بسیار سخت است و فضای زیادی اشغال می کند. در این مقاله قصد داریم یکی از تجهیزات کاربردی شبکه بی سیم به نام رادیو وایرلس را معرفی کنیم:

رادیو وایرلس

اتصال به یک شبکه بی سیم به چه معناست؟ شبکه های بی سیم از امواج رادیویی برای ارسال و دریافت دیتا استفاده می کنند. مثلا وقتی لپ‌تاپ‌ به Wi-Fi متصل می‌شود، اتصال به شبکه بی‌سیم برقرار می‌شود. بنابراین فناوری‌های بی سیم از تجهیزات پرکاربرد شبکه محسوب می شوند که قابلیت دریافت و ارسال داده‌ها در فواصل دور و نزدیک بدون نیاز به کابل کشی را فراهم می‌کنند و برای ارسال و اشتراک‌گذاری اطلاعات در مسافت‌های طولانی استفاده می‌شوند.

رادیو وایرلس دستگاهی است که در داخل روتر بی سیم قرار دارد و دارای آنتن هایی است که سیگنال بی سیم را ارسال می کند. روشن کردن آن به معنی فعال کردن توانایی ارسال سیگنال بی سیم است. از این وسیله برای برقراری ارتباطات بی سیم در فاصله های طولانی استفاده می شود.

برای مثال اگر بخواهید دو شعبه از یک سازمان که در فاصله دوری از هم قرار دارند را به صورت بی سیم به یکدیگر وصل کنید به رادیو بی سیم نیاز دارید. در این شرایط لازم است برای هر دو شعبه یک رادیوی بی سیم جداگانه تهیه و تنظیم کنید و در نهایت بدون نیاز به سیم کشی هزینه بر و مشکل ساز، بین این دو شعبه ارتباط برقرار کنید.

انواع رادیو بی سیم

رادیو وایرلس ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح این دو دسته می پردازیم:

  1. رادیو وایرلس داخلی(Indoor):

    برای راه اندازی یک شبکه بی سیم در محیط های داخلی ساختمان از این نوع رادیو وایرلس استفاده می کنیم. در رادیو وایرلس های داخلی داده به صورت طول موج بلند به سمت مقصد منتقل می شوند.پ

 

  1. رادیو وایرلس خارجی(Outdoor):

    شبکه های بی سیم خارجی در محیط های باز مانند محوطه بیرونی کارخانه ها، دانشگاه ها، هتل ها، بیمارستان ها و… تشکیل می شود. همچنین برای برقراری ارتباط بین دو ساختمان از این رادیو بی سیم ها استفاده می شود.

 

مزایا:

از مزایای رادیو بی سیم این است که علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه کابل کشی، امکان بروز مشکلات مرتبط با یک شبکه کابلی مانند قطعی کابل ها، مشکلات نویز و موارد مربوط به اتصال نقاط مختلف در لوکیشن های مختلف را نخواهد داشت. همچنین با توجه به بی سیم بودن این تجهیزات به راحتی قابل راه اندازی و گسترش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *