تاریخ امروزپنج شنبه , ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

SIP در برابر VoIP: کارکردها، شباهت ها و تفاوت ها

 SIP در مقابل  VOIP : شرکت ها در سراسر جهان به سرعت در حال حرکت از خطوط تلفن سنتی به تلفن اینترنتی مبتنی بر فضای ابری هستند. این به این دلیل است که فناوری های ابری گزینه های ارتباطی مقرون به صرفه تر و مستقل از سخت افزار را پشتیبانی می کنند.

تلفن اینترنتی نیز به دلیل افزایش قابلیت اطمینان و دسترسی به آن به یک انتخاب مناسب برای بسیاری از کسب و کارها تبدیل شده است – و VoIP و SIP پایه های فن آوری IP را فراهم می کنند.

با این حال، در این عصر جدید تکنولوژی های تلفن، صدا تنها بخشی از نیازهای ارتباطی یک سازمان مدرن را نشان می دهد.

از دهه ۱۹۹۰، VoIP (صدا بر روی پروتکل اینترنت)مورد توجه و کشش قرار گرفت و به یکی از موفق ترین ابزارهای ارتباط صوتی در سراسر جهان تبدیل شد.

SIP در برابر VoIP: تفاوت ها چیست؟

در حالی که VoIP هر سیستم مخابراتی مبتنی بر اینترنت را توصیف می کند، SIP نوع خاصی از استقرار VoIP است.

اگرچه هر دو VoIP و SIP به تلفن اینترنتی اشاره دارند، اما از نظر فنی بسیار متفاوت هستند. در حالی که VoIP یک جایگزین با اینترنت برای تماس های تلفنی زمینی است و یک فن آوری صدا محور است، فن آوری SIP یک پروتکل ارتباطات چند رسانه ای و یک روش استاندارد صنعتی است که برای فعال کردن تماس های VoIP بین دستگاه ها استفاده می شود.

VoIP به هر تماسی که از طریق اینترنت برقرار می شود اشاره دارد و برای انتقال بسته های اطلاعات صوتی به جای PSTN به اتصال داده بستگی دارد. از سوی دیگر، SIP پروتکلی است که برای آغاز، حفظ و خاتمه جلسات ارتباط سیستم چند رسانه ای در کاربردهای VoIP استفاده می شود. پروتکل های SIP مدیریت برنامه های پیام رسانی صوتی، تصویری و الکترونیکی را ممکن می سازند.

بیایید به برخی تفاوت های کلیدی بین تکنولوژی های SIP و VOIP نگاهی بیندازیم:

در مقایسه SIP در مقابل VoIP، می توانیم بگوییم که VoIP به بهترین شکل از ارتباطات صوتی بین طرفین واحد پشتیبانی می کند. از سوی دیگر، SIP از مجموعه گسترده تری از برنامه ها، از جمله مکالمات چند رسانه ای بین چندین طرف، از جمله صدا، ویدیو و پیام رسانی فوری پشتیبانی می کند. سیستم های SIP به کاربران اجازه می دهند تا تماس های صوتی و تصویری را به صورت آنلاین و اغلب به صورت رایگان برقرار کنند.

تفاوت عمده بین VoIP و SIP دامنه آن ها است. VoIP یک فن آوری گسسته نیست، بلکه خانواده ای از فن آوری ها است که در شبکه های مخابراتی مدرن استفاده می شود. SIP یک پروتکل سیگنال دهی است که درتکنولوژی های VoIP استفاده می شود.

گوشی های VoIP و گوشی های SIP از نظر دستگاه ها متفاوت هستند – اگرچه یک گوشی SIP نیز می تواند به عنوان یک گوشی VoIP عمل کند. گوشی های VoIP، یا تلفن های VoIP، برای برقراری یا دریافت تماس باید به کامپیوتر متصل باشند. تلفن های SIP بدون کامپیوتر کار می کنند و تنها به یک مودم نیاز دارند. این موضوع گوشی های SIP را بیشتر شبیه به گوشی های سنتی می کند.

میزبان های VoIP ترافیک را متفاوت از سیستم های SIP کنترل می کنند. سیستم های SIP توسط سیستم های منفردی پردازش می شوند که بر روی سیستم هر کاربر قرار دارند. این سیستم می تواند حجم زیادی از داده و ترافیک را مدیریت کند چرا که کاربران آن به پهنای باند و منابع بیشتری دسترسی دارند. از سوی دیگر، VoIP میزبان ترافیک مستقیم از یک شبکه مرکزی است. این می تواند منجر به اضافه بار سیستم در زمانی شود که مقدار زیادی ترافیک وجود دارد و بر عملکرد کلی آن تاثیر می گذارد. با این حال، یک سیستم شبکه ای منفرد مزایای خود را نیز دارد – زیرا نقاط ارتباطی کم تر منجر به امنیت قوی تر می شود.

چگونه SIP و VoIP با هم کار می کنند؟

می خواهید بدانید چگونه SIP با VoIP بهتر کار می کند؟ رابطه بین VoIP و SIP مشابه وب سایت ها و HTML است. یک وب سایت مجموعه ای از صفحات است که می توان با استفاده از یک مرورگر وب به آن ها دسترسی پیدا کرد. HTML زبانی است که برای ساخت وب سایت ها استفاده می شود. با این حال، وب سایت ها را می توان با استفاده از زبان های دیگر مانند جاوا نیز ایجاد کرد.

به همین ترتیب، VoIP روشی است که برای ارسال تماس های صوتی از طریق اینترنت استفاده می شود و هر نوع ارتباط صوتی از اسکایپ و فیس تایم گرفته تا سرویس های تلفن سازمانی را پوشش می دهد. SIP یکی از پروتکل های بسیاری است که می تواند برای پیاده سازی VoIP مورد استفاده قرار گیرد. امروزه بیشتر سیستم های تلفن مورد استفاده توسط سازمان ها به SIP متکی هستند، چرا که امروزه یک استاندارد صنعتی محسوب می شود.

مزایا و معایب VoIP با SIP

علی رغم تفاوت های اساسی آن ها، VoIP و SIP از بسیاری جهات با هم، همپوشانی دارند. تلفن های هوشمند که تلفن های SIP نیز نامیده می شوند از فن آوری SIP استفاده می کنند و دستگاه ها را به شبکه های VoIP متصل می کنند. نرم افزارهای SIP با استفاده از یک کامپیوتر یا یک سیستم تلفن ابری ادغام می شوند و شماره تلفن ها را مستقل از هر دستگاهی می سازند. این متمایزترین ویژگی آن ها در مقایسه با خطوط زمینی سنتی است. با این حال، آداپتورهای VoIP به تلفن هایی که به طور سنتی با خطوط تلفن همراه مورد استفاده قرار می گرفتند اجازه می دهند تا عملکردهای تلفن های همراه را نیز در بر بگیرند.

وقتی SIP و VoIP با هم جمع می شوند، چندین مزیت برای شرکت ها ارائه می دهند:

VoIP و SIP به سازمان ها اجازه می دهد تا تکنولوژی ها را از طریق ارتباطات یکپارچه (UC)یکپارچه کنند. روش های ارتباطی که از SIP پشتیبانی می کنند، می توانند با دیگر کاربردهای ابری کسب وکار، مانند سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)ادغام شوند. به این ترتیب، کاربران می توانند داده ها را از طریق پلتفرم های تحت پشتیبانی SIP به اشتراک بگذارند.

به عنوان بخشی از راه حل UC یک سازمان، VoIP و SIP به تحکیم وظایف اجرایی مرتبط با ویدئو، صدا، و پیام رسانی فوری کمک می کنند.

SIP نقش بزرگی در پشتیبانی از VoIP و دیگر ارتباطات یکپارچه در سراسر جهان ایفا می کند. در سال ۲۰۱۹، فن آوری انتقال SIP بیش ترین سهم از بازار جهانی ۱۵ میلیارد دلاری VoIP را در اختیار داشت. با دو برابر شدن بازار VoIP تا سال ۲۰۲۵، SIP سهم بزرگی از این بازار را به خود اختصاص خواهد داد.

چه چیزی بهتر کار می کند: VoIP SIP یا VoIP با SIP  ؟

اکنون که ما مزایا و معایب VoIP را در مقایسه با SIP و نحوه کار این سیستم SIP VoIP می دانیم، می توانیم نتیجه بگیریم که VoIP و SIP ممکن است به خوبی با هم کار کنند، اما آن ها به طور متقابل انحصاری نیستند.

VoIP و SIP ممکن است به خوبی با هم کار کنند، اما به طور متقابل فراگیر نیستند. اگر تنها از ارتباطات صوتی استفاده می کنید، VoIP برای عملکرد نیازی به SIP ندارد. پروتکل های اینترنتی زیادی وجود دارند که ارتباطات صوتی را ممکن می سازند، اگرچه SIP پرکاربردترین آن ها است.

SIP علاوه بر صدا، امکان برقراری ارتباط متنی و تصویری را نیز فراهم می کند. هر شرکتی که به دنبال یک ارایه دهنده همه جانبه UC باشد، به سراغ VoIP با SIP خواهد رفت. استفاده تنها از VoIP می تواند گزینه های آن ها را محدود کند، در حالی که SIP به آن ها اجازه می دهد تا ارتباطات خود را طبق نیازهای کسب وکار خود مقیاس بندی کنند. همچنین، از آنجا که SIP می تواند با پروتکل های دیگر تعامل داشته باشد، به این معنی است که VoIP شما در حین تلاش برای ارتباط با سیستم های دیگر دچار مشکل نخواهد شد.

نتیجه گیری

از آنجا که کسب و کارهای مدرن با استفاده از ترکیبی از ایمیل، متن، کنفرانس ویدیویی و پلتفرم های IM مبتنی بر فضای ابری ارتباط برقرار می کنند، به چیزی بسیار بیشتر از تماس صوتی از ارائه دهنده خدمات ارتباطی خود نیاز دارند.

بنابراین، در اینجا مقایسه SIP در مقابل VOIP نقش مهمی در متمایز کردن ویژگی ها و الزامات این دو فن آوری در کسب و کارهای مختلف ایفا می کند.سازمان هایی که به دنبال تقویت استراتژی های ارتباطی خود از طریق حرکت به سوی VoIP هستند باید هر یک از روش هایی را که می توانند آن را گسترش دهند، از جمله پشتیبانی از SIP، در نظر بگیرند و روشی را انتخاب کنند که بیش ترین منافع را برای آن ها فراهم می کند. اگر مشتریان شما از مزایایی که SIP و VoIP به ارمغان می آورند، قدردانی کنند، آن ها احتمالا به مدرن سازی پلتفرم ارتباطی خود ادامه خواهند داد.

رفرنس

بازگشت به خانه 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *