تاریخ امروزدوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

نرم افزارهای WebRTC یا No-WebRTC: کدام بهتر است؟

پیش گفتار :

شرکت ها در سراسر جهان در حال بازسازی کامل سیستم ارتباطی خود هستند، چرا که به سمت استفاده از تلفن های هوشمند جذب می شوند.

سافت فون ها یک برنامه نرم افزاری مبتنی بر (VoIP)و پروتکل (SIP)هستند و برای برقراری و دریافت تماس های تلفنی مورد استفاده قرار می گیرند. به جای استفاده از تلفن ثابت یا آی پی واقعی، می توانید آن را روی دسکتاپ، تبلت یا موبایل خود نصب کنید. سافت فون ها مزایای متعددی برای کاربران دارند که از آن جمله می توان به هزینه های تماس کم تر، عدم نیاز به نصب سخت افزار و عدم سرمایه گذاری بیشتر اشاره کرد.

با گذشت زمان و با پیشرفت تکنولوژی، دنیای سافت فون ها به دو بخش تقسیم شد: سافت فون های WebRTC و VoIP معمولی، سافت فون هایی که بدون WebRTC کار می کردند.

در این عصر وفور تکنولوژی، شرکت شما باید کدام یک را انتخاب کند تا از ارتباط و هم کاری یکپارچه لذت ببرد؟ در این مطلب قصد داریم نگاهی داشته باشیم به مقایسه نرم افزارهای WebRTC با نرم افزارهایی که از این فن آوری بهره نمی برند و اینکه چگونه WebRTC این نرم افزارها را قادر می سازد تا از محدودیت های VoIP قدیمی فراتر روند.

WebRTC چیست؟

ارتباطات لحظه ای وب (WebRTC)یک راه حل متن باز است که در سال ۲۰۱۱ توسط گوگل ساخته شد. این سیستم امکان ارتباط همتا به همتا را در مرورگرهای وب و اپلیکیشن های موبایل از طریق استفاده از رابط های برنامه نویسی کاربردی (API ها)فراهم می کند. این شامل انتقال صوت، ویدیو و داده می شود.

برای تعریف گسترده، WebRTC موانع ارتباطی را کاهش می دهد. این فن آوری از API های بدون پلاگین استفاده می کند و می تواند در هر دو مرورگر دسکتاپ و موبایل مورد استفاده قرار گیرد. امروزه، WebRTC تقریبا توسط تمام فروشندگان اصلی مرورگر پشتیبانی می شود. قبل از تولد WebRTC، متصل شونده های خارجی برای دستیابی به عملکردهای یک سان مورد نیاز بودند.

در دهه گذشته، WebRTC شاهد رشد مداوم محبوبیت و پذیرش بوده است. تا سال ۲۰۱۶ حدود ۲ میلیارد مرورگر قادر به کار با WebRTC بودند. همچنین بیش از یک میلیارد دقیقه و ۵۰۰ ترابایت انتقال داده در هفته از ارتباطات مرورگر ثبت شده است.

وظیفه اصلی WebRTC امکان دسترسی به دستگاه ها است. کاربران می توانند به میکروفون یا دوربین گوشی یا لپ تاپ یا حتی کل صفحه نمایش دسترسی داشته باشند. آن ها می توانند نمایشگرها را ضبط کنند و حتی آن صفحه نمایش را از راه دور به اشتراک بگذارند یا ثبت کنند.

WebRTC محدود به صدا و ویدیو نیست. این برنامه امکان ارسال و دریافت هر نوع داده ای را فراهم می کند. همچنین در حال تبدیل شدن به یک انتخاب برای ارتباطات لحظه ای است زیرا یک پروژه متن باز است، برای استفاده تجاری یا خصوصی رایگان است، در تمام مرورگرهای مدرن در دسترس است، و از آنجا که کد منبع قابل حمل است می تواند در برنامه های موبایل نیز مورد استفاده قرار گیرد. WebRTC اکوسیستم پر جنب و جوشی از فروشندگان و شرکت های مختلف ایجاد کرده است که به نوبه خود، ایجاد موارد استفاده جدید و مدل های تجاری را ممکن کرده است.

لاین فون چیست؟

لاین فون یک سیستم VoIP مبتنی بر وب است که به کسب و کارها کمک می کند تا ارتباط با مشتریان را با استفاده از تماس های صوتی و پیام های متنی ساده کنند. این راه حل اعضا را قادر می سازد تا با چندین شرکت کننده در یک گروه چت کنند، بروزرسانی های گروهی را دریافت کنند و وضعیت ارسال پیام به اعضا را ردیابی کنند. همچنین امکان کنترل همزمان چندین تماس از طریق ویژگی های مکث، رزومه، انتقال و ادغام تماس ها را به نمایندگان می دهد. اپراتورهایی که از تلفن همراه استفاده می کنند، می توانند اعلان های تماس های ورودی یا پیام ها را دریافت کنند و تماس ها را براساس تناسب پاسخ دهند، رد کنند یا علامت گذاری کنند.

لاین فون به کاربران کمک می کند تا دعوت نامه های گروهی را برای اعضا ارسال کنند، در طول تماس ها به چت دسترسی داشته باشند و تاریخچه تماس ها را ردیابی کنند. این اپلیکیشن برای iOS و اندروید عرضه شده است. Linphone در میان کاربران ویندوزفون محبوبیت زیادی پیدا کرده چرا که استفاده از آن ساده و بدون هزینه است.

WebRTC در برابر Linphone: مقایسه ای سریع

در حالی که WebRTC هم از تماس های صوتی و هم از تماس های تصویری پشتیبانی می کند، لاین فون که بسته به نسخه لینوکس، نسخه های مختلفی دارد، یک موتور فقط صوتی است. بیایید به تفاوت ویژگی هایی که این دو فن آوری ارائه می دهند نگاهی بیندازیم:

تمام مرورگرهای استاندارد از WebRTC پشتیبانی می کنند. از سوی دیگر، لاین فون توسط مرورگر سافاری پشتیبانی نمی شود. این موضوع WebRTC را به راهکاری جامع تر برای گوشی های هوشمند تبدیل می کند.

لاین فون به صورت یکپارچه از پوش نوتیفیکیشن پشتیبانی نمی کند. با استفاده از پوش نوتیفیکیشن ،اپلیکیشن های گوشی نیازی به اجرا در پیش زمینه یا حتی پس زمینه ندارند. هر زمان که اعلان فشار دریافت شود، برنامه هشداری را نمایش می دهد و گزینه ای برای پذیرش یا رد تماس فراهم می کند.

اپلیکیشن هایی که با WebRTC در پس زمینه اجرا می شوند، عمر باتری گوشی هوشمند شما را تخلیه نمی کنند؛ زیرا اپلیکیشن در پس زمینه گوشی کار می کند. از سوی دیگر، اپلیکیشن Linphone همیشه در پیش زمینه قرار دارد. اگر اپلیکیشن را ببندید، قادر به دریافت هیچ تماسی نخواهید بود. اما اگر یک اپلیکیشن تحت پشتیبانی WebRTC داشته باشید، همچنان تماس های ورودی را دریافت خواهید کرد.

WebRTC و Linphone با تغییرات زیادی در اندازه اپلیکیشن همراه هستند. اپلیکیشن های WebRTC معمولا کم تر از ۱۰۰ مگابایت برای iOS و کم تر از ۲۹ مگابایت برای سیستم های اندروید هستند. برخلاف این استفاده کم از فضا، کتابخانه های لینوکسی فضای زیادی از تلفن شما را اشغال می کنند.

زمانی که برنامه ها در پس زمینه تلفن همراه اجرا می شوند، توان پردازشی و انرژی باتری را مصرف می کنند. با استفاده از نرم افزارهای SIP، این امر به معنای تخلیه زیاد باتری است، چرا که برنامه باید همیشه به شبکه خود برای رویدادی جدید مانند تماس های ورودی گوش دهد.

پوش نوتیفیکیشن این تخلیه انرژی را با تغییر عملکرد گوش دادن مداوم از دستگاه تلفن همراه به سمت سرور شبکه کاهش می دهند. هنگامی که یک تماس یا پیام وارد می شود، سرور یک اعلان به دستگاه کاربر می فرستد – کاربر برنامه را فعال می کند و تماس را می پذیرد.

WebRTC در برابر تلفن های VoIP قدیمی

“شما می توانید VoIP را بدون WebRTC داشته باشید، اما نمی توانید WebRTC را بدون VoIP داشته باشید، زیرا WebRTC مکمل VoIP است.”

سوالاتی در صنعت مخابرات مطرح شده است که آیا WebRTC با VoIP سازگار است یا اجرا می شود؟ آیا این دو سیستم می توانند هم زیستی داشته باشند، آیا با هم همپوشانی دارند و سازمان ها چگونه از آن ها سود می برند؟

VoIP مدتی است که در عرصه مخابرات حضور دارد و تبدیل به یک جایگزین ارتباطی قدرتمند شده است. در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها برای مراقبت از ارتباطات تجاری خود بر قدرت ابری VoIP تجاری تکیه می کنند.

پس WebRTC در کجا جای می گیرد؟ پاسخ کوتاه این است که این دو به خوبی با هم کار می کنند. با اضافه شدن WebRTC، VoIP نه تنها رشد می کند بلکه افزایش نیز می یابد. استاندارد WebRTC  ، VoIP را قوی تر، کاربرپسندتر و انعطاف پذیرتر می کند. ما در حال حاضر معمولا VoIP را می بینیم که مستقیما به وب سایت ها می آید. همچنین شروع به ظهور در برنامه های تلفن همراه کرده است تا بس ترهای ارتباطی یکپارچه ساده تر، قدرتمند و در دسترس تر را فراهم کند.

WebRTC را می توان گسترشی از VoIP دانست که امکان برقراری تماس های تلفنی و تصویری، چت ها و انتقال فایل Peer-to-Peer را مستقیما به مرورگر وب یا اپلیکیشن موبایل می آورد. WebRTC امکان پذیرش گسترده تر VoIP را فراهم می کند، که به عنوان یک گسترش برای VoIP در پلتفرم های جدید عمل می کند.

معایب تلفن های VoIP سنتی

نرم افزارهای VoIP به عنوان سریع ترین راه برای سازمان ها برای شروع برقراری و دریافت تماس در حال ظهور هستند. شما می توانید برنامه های ساخته شده توسط فروشندگان، یا حتی برنامه های شخص ثالث که با سرویس شما کار می کنند را دانلود کنید. با این حال، همه نرم افزارها یکسان نیستند و برخی از آن ها ممکن است در تجربه ارتباطی شما اشکال ایجاد کنند.

در حالی که برخی از نرم افزارها رایگان هستند، برخی مبتنی بر پرداخت هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است با تمام ویژگی های ارائه شده توسط ارائه دهنده خدمات شما سازگار نباشند.

برخی فروشندگان نرم افزارهای VoIP را تنها برای چند پلتفرم مانند لپ تاپ های ویندوز و گوشی های iOS ارائه می دهند. بنابراین اگر کارمندی از دستگاه دیگری استفاده می کند، گزینه نرم افزاری برای استفاده از تلفن VoIP را ندارد.

گوشی های هوشمند باید به طور منظم به روزرسانی شوند. ارائه دهندگان اغلب نسخه های جدید را منتشر می کنند که ویژگی های بیشتر و امنیت بهتری دارند. اگر یک کسب وکار گوشی های خود را به روزرسانی نکند، می تواند منجر به رخنه های امنیتی شود.

اگر می خواهید استفاده از ویندوزفون را شروع کنید باید به دنبال ارائه دهنده ای باشید که بتواند نسخه سازگار با سیستم عامل خود را به شما پیشنهاد دهد. بسته به اینکه از ویندوز، لینوکس، اندروید، iOS یا هر سیستم عامل دیگری استفاده می کنید، باید یکی از آن ها را انتخاب کنید. این بدان معنی است که شما انتخاب کمتری از ارائه دهندگان دارید، و انعطاف پذیری کمتری برای انتخاب بهترین پیشنهاد دارید.

از سافت فون ها تنها می توان از دستگاهی که روی آن نصب شده است، استفاده کرد. این کار باعث کاهش تحرک می شود چرا که نمی توانید از آن در هر دستگاهی که می خواهید استفاده کنید.اگرچه سافت فون ها به هیچ سخت افزاری نیاز ندارند، اما پیکربندی آن ها می تواند دشوار باشد. ممکن است نیاز به باز کردن پورت های روتر یا تغییر شبکه محلی باشد.

راهکارهای مبتنی بر مرورگر که از WebRTC استفاده می کنند، بهترین پاسخ برای مقابله با تمام این کاستی ها هستند. چگونه این اتفاق می افتد؟

با تماس تحت وب، سخت افزار یا سیستم عامل اهمیتی ندارد. این راه حل روی هر مرورگر تحت پشتیبانی WebRTC کار می کند.

سازمان ها نباید نگران به روزرسانی ها باشند. اکثر شرکت ها پچ های امنیتی را به صورت پیش فرض در سیستم عامل ها و نرم افزارهای کاربردی مانند مرورگرهای وب اعمال می کنند.

تماس مبتنی بر WebRTC مزایایی نسبت به دستگاه های VoIP سخت افزاری نیز دارد. کسب وکارها برای تماس نیازی به خرید تجهیزات جداگانه ندارند. اکثر کارمندان در حال حاضر لپ تاپ، دسکتاپ یا دستگاه های موبایل با مرورگر دارند. در این صورت، اصلا نیازی به تجهیزات فیزیکی ندارند. این امر هزینه های مربوط به تماس VoIP را حذف می کند. لازم نیست گوشی ها را به شبکه وصل کنید، آن ها را برای VoIP تهیه کنید یا وقتی چیزی خراب می شود آن ها را تعمیر کنید.

فراخوانی مبتنی بر مرورگر خطرات امنیتی را برای شرکت ها کاهش می دهد. هر قطعه سخت افزاری یا نرم افزاری جدیدی که وارد کسب وکار خود می کنید، ریسک امنیتی دارد، زیرا می تواند راهی برای سواستفاده هکرها باشد. بااین حال، امروزه هیچ شرکت مدرنی بدون استفاده از مرورگر وب نمی تواند کسب وکار خود را انجام دهد. و اگر بتوانید با استفاده از یک مرورگر تماس برقرار کنید، چندین روزنه امنیتی را می بندید.

نتیجه گیری

پس از بررسی مزایا و معایب تکنولوژی های مختلف VoIP، آشکار است که WebRTC به عنوان یک راه حل ارتباطی  نوآورانه ظهور کرده است که باعث رشد ارتباطات یکپارچه تجاری می شود. این فن آوری رایگان که ارتباطات Peer-to-Peer را به صورت یکپارچه ممکن می کند، احتمالا با ویژگی های کارآمد تماس صوتی و تصویری و انتقال داده، در دنیای ارتباطات مبتنی بر اینترنت قدرت نمایی خواهد کرد. 

رفرنس

بازگشت به خانه 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *