تاریخ امروزجمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

ارتباط غیر همزمان: کلید همکاری موفق از راه دور

پیش گفتار:

ابزارهای ارتباطی ناهمگام به تیم های دورکار اجازه می دهد تا بدون نیاز به حضور همزمان در یک مکان، با یکدیگر هم کاری کرده و اطلاعات را به اشتراک بگذارند. زیبایی در این واقعیت نهفته است که این ابزارها به اعضای تیم اجازه می دهند تا اطلاعات را با سرعت ارسال و دریافت کنند، بدون اینکه در معرض محدودیت های تعاملات لحظه ای  قرار بگیرند. این به خصوص برای تیم های دورکار مفید است، جایی که اعضا ممکن است در مناطق زمانی مختلف باشند یا برنامه های متناقضی داشته باشند. اعضای تیم می توانند براساس برنامه خود کار کنند، به پیام ها پاسخ دهند و وظایف را در زمانی که برای آن ها مناسب است، تکمیل کنند.

برخی از نمونه های ابزارهای ارتباطی ناهمگام شامل ایمیل، پیام رسانی فوری، و نرم افزار مدیریت پروژه است که به اعضای تیم اجازه می دهد تا با سرعت خود هم کاری کرده و اطلاعات را به اشتراک بگذارند. با ترکیب آن در تلاش های همکاری تیمی از راه دور، می توانید بهره وری و کارایی را افزایش دهید و در عین حال کار گروهی را در میان اعضای تیم خود تقویت کنید.

ارتباط ناهمگام طیفی از همکاری است که ، امکان ارسال و دریافت اطلاعات در یک شبکه را بدون نیاز به پاسخ یا تعامل فوری فراهم می کند. سال ها است که چنین چیزی وجود دارد، اما به تازگی است که شرکت ها شروع به گنجاندن آن در جریان های کاری خود کرده اند. بسته به روش ارتباطی مورد نظر شرکت کنندگان، این روش می تواند سنکرون یا آسنکرون باشد.

————————————————————————————————————————————————————————————–

توضیحات :

ارتباط سریال به روش آسنکرون (غیرهمزمان Asynchronous)

در این روش برای انتقال اطلاعات از فرستنده به گیرنده تنها از یک سیم استفاده می‌شود. بیت‌های مربوط به داده به ترتیب بر روی این سیم قرار گرفته و برای گیرنده ارسال می‌شوند.

از طرفی برای کمک به گیرنده در دریافت صحیح و به موقع اطلاعات، علاوه بر بیت‌های اصلی، یک بیتِ شروع در ابتدای داده و یک بیتِ پایان در انتهای آن فرستاده می‌شود. همچنین در صورتی که گیرنده بخواهد از صحت اطلاعات دریافت شده اطمینان حاصل کند، می‌توان علاوه بر بیت‌های قبلی، یک بیت توازن (Parity) نیز فرستاد.

به عبارت دیگر روند ارسال بیت‌ها به کمک ارتباط سریال غیرهمزمان به صورت زیر خواهد بود:

  • بیت شروع انتقال (که معمولاً صفر است) ارسال می‌شود.
  • بلافاصله بیت‌های داده اصلی به ترتیب و پشتِ سرِ هم ارسال می‌شوند.
  • (در صورت نیاز به بیت توازن) بیت توازن ارسال شده
  • و در نهایت بیت پایان (که معمولاً ۱ است) ارسال خواهد شد.

گیرنده با انتظار و جستجوی بیت شروع، خود را با فرستنده همزمان می‌کند. 

برای درک بهتر، فرض کنید می‌خواهیم عدد ۷۵ در مبنای هگز (۷۵H) را با توازن زوح در منطق آسنکرون ارسال کنیم. در اینصورت به روش زیر عمل می‌کنیم.

( ۰۱۱۱۰۱۰۱ ) = ۷۵

با توجه به اینکه تعداد یک ها در عدد ۷۵ فرد می‌باشد، بیت توازن را مقدار ۱ در نظر می‌گیریم تا توازن زوج برقرار شود. معمولا در اکثر روش‌های انتقال سریال، انتقال بیت‌های داده را از بیت کم ارزش شروع می‌کنند.

فرستنده برای تنظیم زمان هر بیت از یک پالس ساعت که معمولا تقسیمی از فرکانس کلاک اصلی است استفاده خواهد کرد.

فرکانس این پالس ساعت همان نرخ انتقال (Baud rate) را تعیین می‌کند. مثلاً اگر بخواهیم ۹۸۰۰ بیت در هر ثانیه انتقال دهیم، فرکانس پالس ساعت ارتباط معادل ۹۸۰۰ هرتز خواهد بود و بدین طریق زمان هر بیت ۱/۹۸۰۰ ثانیه خواهد بود.


ارتباط سریال به روش سنکرون (همزمان Synchronous)

در این روش، حداقل ۲ سیم بین فرستنده و گیرنده لازم داریم. یک سیم حاوی داده‌ای است که به طور سریال در آمده و سیم دیگر حاوی همان پالس ساعتی است که فرستنده، داده‌ها را بر اساس آن زمان‌بندی و آماده کرده است. گیرنده به کمک همان پالس ساعت که از فرستنده ارسال شده، خود را تنظیم و همزمان می‌کند تا از روی خط داده، اطلاعات را را به درستی بردارد.

همان مثال قبل را در نظر بگیرید. این بار می‌خواهیم عدد ۷۵ در مبنای هگز را به صورت سنکرون انتقال دهیم.

چون گیرنده پالس ساعت ارسالی از طرف فرستنده را نیز دارد، در لبه بالارونده‌ی آن از داده‌ها نمونه برداری کرده و آن‌ها را در یک ثبات به صورت ۸ بیتی ذخیره می‌کند.

از آنجایی که پالس ساعت در اختیار گیرنده می‌باشد دیگر نیازی به بیت شروع و پایان برای هر داده ۸ بیتی نیست. البته فقط در ابتدای انتقال داده‌ها، یک کاراکتر سنکرون، ارسال می‌شود و بالافاصله بیت‌های داده اصلی فرستاده خواهد شد.این موضوع باعث بالا رفتن سرعت انتقال داده‌ها در روش سنکرون می‌گردد.

————————————————————————————————————————————————————————————–

همگام سازی به این معنی است که شما همزمان در حال صحبت کردن هستید؛ این نوع ارتباط اغلب در تماس های تلفنی، ایمیل ها و پیام های متنی یافت می شود. این رویکرد برای حل سریع مساله، شفاف سازی شک و تردیدها و داشتن گفتگوهای لحظه ای ایده آل است. ارتباط سنکرون برای پروژه های کوتاه مدت مناسب تر است، که در آن زمان اصل است و نتیجه فوری است.

ارتباط غیر همزمان: نسخه تیم از راه دور

ارتباط غیر همزمان راهی برای برقراری ارتباط است که نیاز به پاسخ فوری ندارد. کارهای مختلفی را می توان با استفاده از آن انجام داد، مانند:

نگه داشتن در بالای صندوق ورودی: لازم نیست برای چک کردن مداوم و پاسخ دادن به ایمیل خود احساس فشار کنید. در عوض می توانید اینباکس خود را در زمان های برنامه ریزی شده در طول روز چک کنید و در صورت نیاز به پیام های مهم پاسخ دهید. این کار می تواند به شما کمک کند زمان خود را بهتر مدیریت کنید و در صدر ارتباطات مهم باقی بمانید.

اطمینان از اینکه همه می دانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است: به روزرسانی های منظم در پروژه ها و مهلت های زمانی می تواند به حفظ همه در یک صفحه کمک کند و اطمینان حاصل کند که همه از پیشرفت انجام شده آگاه هستند. این کار را می توان از طریق ایمیل، پیام رسانی فوری یا دیگر اشکال ارتباط انجام داد.

ادامه بحث های جاری: همچنین می توان از آن برای ادامه بحث های جاری در شرکت استفاده کرد. این می تواند شامل بحث در مورد پروژه های جدید، رویداده ای آتی، یا موضوعات مهم دیگر باشد. این کار به همه اجازه می دهد تا با سرعت در مکالمه شرکت کنند، بدون اینکه احساس کنند برای پاسخ فوری تحت فشار هستند.

به طور کلی، این برنامه می تواند با فراهم کردن انعطاف پذیری برای اعضای تیم برای برقراری ارتباط و پاسخ براساس برنامه خود، به افزایش بهره وری و کارایی کمک کند، در حالی که همچنان همه را مطلع و در یک صفحه نگه می دارد. با این رویکردها، تیم ها حتی اگر در یک مکان یا منطقه زمانی نباشند، می توانند به طور موثر با یکدیگر همکاری کنند و از خطر تاخیر و پیام های از دست رفته جلوگیری کنند.

تخصیص وظایف به صورت غیر همزمان

مزایای زیادی برای تخصیص وظایف به صورت غیر همزمان وجود دارد. اولین و واضح ترین مزیت این است که کار کردن به صورت موازی برای اعضای تیم بدون نیاز به صبر کردن روی یکدیگر بسیار آسان تر است، که به خصوص اگر با تعداد زیادی از افراد یا در مکان های مختلف کار می کنید، مفید است. همچنین می توانید وظایف را با تقسیم آن ها به بخش های کوچک تر که می توانند به طور مستقل تکمیل شوند و سپس در پایان روز یا هفته (یا ماه)دوباره به هم متصل شوند، به طور موثرتری تخصیص دهید. این فرآیند به ما انعطاف پذیری بیشتری در نحوه استفاده از زمانمان می دهد، که این کار را برای همه ما – به خصوص تازه کارها – آسان تر می کند!

یک مثال می تواند چنین باشد: شما ۱۰۰ کارمند دارید که باید هر روز در ساعت ۸ صبح به وقت استاندارد پاسیفیک (PST)به داده های خاصی که روی کامپیوترهایشان ذخیره شده است، دسترسی داشته باشند. آن ها نیاز ندارند؛ آن ها فقط دسترسی می خواهند تا بتوانند کار خود را به طور موثر و کارآمد انجام دهند. با این حال از آنجا که در حال حاضر به دلیل انجام کارهای دیگر، پهنای باند کافی در شبکه شما وجود ندارد، تصمیم می گیرید یک سیستم ارتباطی ناهمگام را پیاده سازی کنید. این کار به کارمندان شما اجازه می دهد تا به راحتی و در یک بازه زمانی مشخص به داده ها دسترسی داشته باشند، به جای اینکه همه در یک زمان به آن ها دسترسی داشته باشند و شبکه را تحت فشار قرار دهند. به این ترتیب، آن ها می توانند در زمانی که برایشان راحت تر است، بدون نیاز به صبر کردن برای در دسترس بودن شبکه، به داده های مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. این می تواند منجر به افزایش بهره وری و کارایی شود و می تواند یک راه حل مقرون به صرفه برای کسب و کارهایی با منابع شبکه محدود باشد.

مزایای ارتباط غیر همزمان

مزایای ابزارهای همکاری غیر همزمان متعدد است و عبارتند از:

کاهش استرس: با ایمیل و دیگر اشکال پیام رسانی فوری، شما نمی توانید ببینید که در هر زمان چند پیام در انتظار شما هستند و این که بدانید اینباکس شما در حال پر شدن است یا خیر را دشوار می کند. این امر می تواند منجر به اضطراب در مورد اینکه آیا چیزی نیاز به توجه فوری دارد یا نه و استرس در مورد اینکه آیا کسی قبل از ترک برای ناهار یا بعد از پایان شیفت به شما باز خواهد گشت یا نه، شود.

بهبود بهره وری: اگر یک کار به صورت غیر همزمان (مثلا از طریق چت)انجام شود، نیازی به جلسات پی گیری نیست چون قبلا انجام شده اند – به جای آن می توانید به سراغ کارهای دیگر بروید! علاوه بر این، تیم های دورکار به دلیل روندهای فن آوری مانند ابزارهای کنفرانس ویدیویی که به آن ها اجازه می دهد در یک زمان از طریق پلتفرم های اشتراک گذاری صفحه نمایش به همه آن ها دسترسی داشته باشند، اغلب بیش از هر زمان دیگری با یکدیگر کار می کنند.

درک بهتری از وظیفه می دهد: با فراهم کردن زمان بیشتر برای پردازش، زمان بیشتر برای آماده سازی یک پاسخ، و زمان بیشتر برای ویرایش یک پاسخ، همه افراد درگیر در یک وظیفه ، درک بهتری از وظیفه خود دارند. این کار می تواند به کاهش سوتفاهم ها و افزایش کیفیت کلی پروژه کمک کند.

ارایه اطلاعات مستند: با ارایه اطلاعات مستند، همه افراد درگیر در یک کار می توانند به مکالمه نگاه کنند و آنچه گفته شده، توافق شده و مورد انتظار است را درک کنند. این اطلاعات می تواند به هنگام برنامه ریزی برای کارهای آینده کمک کند و می تواند مرجعی برای هر گونه سوتفاهمی باشد که ممکن است پیش بیاید.

امکان خلاقیت: با فراهم کردن زمان بیشتر برای پردازش، زمان بیشتر برای آماده سازی یک پاسخ و زمان بیشتر برای ویرایش یک پاسخ، افراد می توانند با دقت بیشتری در مورد وظایف خود فکر کنند و راه حل های خلاقانه تری ارائه دهند. این می تواند به نتایج بهتر و پروژه های موفق تر منجر شود.

کاهش سوتفاهم ها: با صرف زمان بیشتر برای پردازش و آماده سازی پاسخ، اغلب انتقال پیام مورد نظر آسان تر است. این کار می تواند به جلوگیری از سوتفاهم ها کمک کند که می تواند به استدلال های کم تر و رابطه کاری بهتر منجر شود.

استفاده از ابزارهای غیر همزمان مناسب برای کار درست.

ابزارهای همکاری غیر همزمان برای تیم های از راه دور امکان یک رویکرد سازمان یافته تر و سنجیده تر برای تکمیل وظایف را فراهم می کند. این روش می تواند به ویژه برای کارهایی که به زمان و تمرکز بیشتری نیاز دارند، مانند نوشتن کد یا طراحی یک محصول مفید باشد. این امر همچنین امکان مدیریت بهتر زمان را فراهم می کند، چرا که اعضای تیم می توانند بدون احساس فشار برای پاسخ فوری، در زمان خود به وظایف پاسخ دهند و آن ها را تکمیل کنند.

با این حال، لازم به ذکر است که این یک راه حل تک سایز نیست. برای انجام کار یا بحث های آینده، استفاده از ابزارهایی مانند ایمیل ممکن است مناسب تر باشد. این کار باعث می شود مکالمه پیوسته تری داشته باشید و در صورت نیاز بتوانید با دیگر اعضای تیم وارد گفتگو شوید. علاوه بر این، استفاده از ایمیل به جای چت برای ارتباطات خارجی می تواند مانع از حذف سایر اعضای تیم از مکالمه شود که ممکن است به مکالمه دسترسی نداشته یا درک درستی از آن نداشته باشند. در صورت استفاده استراتژیک، ابزارهای ارتباطی ناهمگام می توانند جایگاه قوی برای تیم های دورکار باشند و به بهبود بهره وری و ساده سازی همکاری کمک کنند.

به یاد داشته باشید که همه ارتباطات ناهمگام برابر ایجاد نمی شوند.

ارتباط غیر همزمان یک رویکرد انعطاف پذیر است که به شرکت کنندگان اجازه می دهد اطلاعات را به راحتی و نه در زمان واقعی، ارسال و دریافت کنند. این رویکرد می تواند در بسیاری از سناریوها مفید باشد، مانند زمانی که اعضای تیم از راه دور کار می کنند یا زمانی که کار انجام شده نیاز به یک فرآیند ساختار یافته دارد. با این حال، مهم است که نیازها و اولویت های خاص تیم خود را در هنگام انتخاب ابزار یا روش های مناسب همکاری در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، برخی از اعضای تیم ترجیح می دهند ازطریق ایمیل یا پیام های متنی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؛ زیرا پاسخ های متفکرانه تر و دقیق تری ارائه می دهند. برخی دیگر ممکن است تماس های ویدئویی یا هنگ اوت های گروهی را ترجیح دهند، زیرا آن ها امکان تعامل بلادرنگ را فراهم می کنند و فرصتی برای نشانه های بصری و حالات چهره فراهم می کنند. درک اینکه چگونه تیم شما ترجیح می دهد ارتباط برقرار کند، می تواند به شما کمک کند درباره ابزارها و روش هایی که برای حمایت از همکاری استفاده می کنید، آگاهانه تصمیم گیری کنید.

نرم افزار همکاری غیر همزمان برای کمک به هم کاری موثر افراد با یکدیگر طراحی شده است.

نرم افزار همکاری غیر همزمان برای کمک به همکاری موثر افراد با یکدیگر طراحی شده است. این راهی برای شما است که با اعضای تیم خود در تماس باشید، حتی زمانی که آن ها در برنامه های مختلف هستند یا در زمان های مختلف روز کار می کنند. ابزارهای مشارکتی ناهمگام، رابطی را ارائه می دهند که به کل تیم اجازه می دهد تا محتوای ایجاد شده را مشاهده و در مورد آن نظر دهند، بدون اینکه لازم باشد برای بازگشت دوباره یک نفر منتظر بمانند – تنها محدودیت پهنای باند موجود بین آن ها است (که می تواند بسیار محدود باشد). نتیجه هم کاری موثرتر بین همه افراد درگیر در تولید محتوا است: مهم نیست که چقدر پیچیده یا فنی باشد، همه در یک زمان به تمام اطلاعات لازم دسترسی خواهند داشت تا در حالی که بی دلیل در انتظار هستند، چیز مهمی را از دست ندهند!

آینده ارتباط غیر همزمان برای هم کاری از راه دور چه خواهد بود؟

ارتباط غیر همزمان اینجاست تا باقی بماند. این آینده همکاری تیمی از راه دور است، و فقط از اینجا بهتر خواهد شد.

با افزایش کار از راه دور، استفاده از ارتباط غیر همزمان به طور فزاینده ای محبوب شده است زیرا امکان یک روش انعطاف پذیرتر و کارآمدتر کار را فراهم می کند. با استفاده از ابزارهایی مانند Slack، واتس اپ یا ایمیل، تیم ها می توانند بدون نیاز به حضور فیزیکی یا هماهنگی، در زمان واقعی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات را به اشتراک بگذارند. این کار به تیم ها کمک می کند تا بدون نیاز به جلسات رو در رو، روی یک پروژه با یکدیگر کار کنند، به این معنی که حتی اگر در مکان های مختلف، مناطق زمانی، یا ساعات کاری باشند، می توانند همکاری موثری داشته باشند. استفاده از ابزارهایی مانند تماس های تصویری و اشتراک گذاری صفحه نمایش نیز به همگام نگه داشتن تیم کمک می کند و حل سریع سوالات را تسهیل می کند. ابزارهای ارتباطی غیر همزمان برای موفقیت هر تیم از راه دور ضروری هستند زیرا به پرورش حس ارتباط و شمول، صرف نظر از فاصله بین اعضای تیم کمک می کند.

نتیجه گیری:

با تکامل محیط کار مدرن، روش های ارتباطی و نرم افزارهای مورد استفاده توسط تیم ها نیز تکامل می یابند. یافتن راه های مناسب برای پشتیبانی از تغییرات مداوم در ارتباطات کاری تیمی در یک محیط مجازی می تواند چالش برانگیز باشد. پیاده سازی ابزارهای هم کاری غیر همزمان به عنوان یک راه حل بالقوه برای مشکلات پیش روی تیم های از راه دور ظاهر شده است. با این حال، تکیه بر یک نوع ارتباط منحصرا می تواند محدودیت هایی را نیز ایجاد کند. کلید برقراری ارتباط تیمی موفق، یافتن تعادل بین رویکردهای مختلف است. بازاندیشی ابزارهای هم کاری مجازی و پیدا کردن ابزارهایی که مطابق با اولویت های تیم شما قابل شخصی سازی باشند، می تواند راه درازی را برای اطمینان از هم کاری روان در بعد مجازی طی کند. دوران تلاش برای قرار گرفتن در یک قالب به پایان رسیده است، اکنون که آینده کار از مرزهای فیزیکی فراتر رفته است و در آغوش گرفتن راحتی فضای خودمان یک هنجار جدید است.

رفرنس

بازگشت به خانه 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *