تاریخ امروزشنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
گیت وی FXO و FXS

تفاوت پورت FXS و FXO

امروزه بسیاری از کسب‌وکارها سیستم‌های تلفنی Voice over Internet Protocol (VoIP) را در دفتر خود پیاده‌سازی می‌کنند تا جایگزین خطوط تلفن سنتی شوند. سیستم VoIP مزایای قابل توجهی از جمله توانایی برقراری و دریافت تماس از هر مکان و در هر زمان، صرفه جویی در هزینه، سیگنال قابل اطمینان تر و … را به همراه دارد. اما قبل از شروع پیاده سازی VoIP، بهتر است بدانید پورت های FXS و FXO چه تفاوتی دارند؟ در این مقاله قصد داریم به بیان این تفاوت بپردازیم:
FXS و FXO رابط های تلفن آنالوگ هستند که به آن ها POTS (Plain Old Telephone Service) نیز گفته می شود. استفاده از این رابط ها امکان برقراری تماس را فراهم می کند. این پورت ها برق مورد نیاز، صدای بوق و سیگنال تماس را فراهم می کنند.

پورت FXS چیست؟

FXS مخفف Foreign Exchange Subscriber، درگاهی است که خط آنالوگ شهری را به کاربر و تجهیزات نهایی مانند تلفن ­های اداری، دستگاه های فکس یا مودم متصل می کند. به عبارت دیگر، FXS یک پورت RJ11 روی دیوار است که جریان برق و ولتاژ زنگ را به دستگاه می رساند تا سیگنال آنالوگ منتقل شود.

پورت FXO چیست؟

FXO مخفف Foreign Exchange Office، یک پورت در دستگاه ارتباطی پایانی، مانند تلفن اداری یا دستگاه فکس است. FXO دستگاه را به پورت FXS و همچنین به خط تلفن خارجی متصل می کند و سیگنال شماره گیری مورد نیاز برای شروع تماس را درخواست می کند.

نحوه برقراری اتصال بین FXS  و FXO

برای اینکه یک تماس ایجاد شود، یک خط مخابراتی از یک پورت FXO باید به یک پورت FXS وصل شود و بالعکس. فرآیند برقراری تماس ساده است: هنگامی که پورت های FXS و FXO شما متصل هستند، سیگنالی را از شرکت مخابرات از طریق درگاه FXS (روی دیوار) دریافت خواهید کرد. سپس این سیگنال به پورت FXO متصل به دستگاه منتقل می شود تا وقتی تلفن را برمی دارید صدای بوق را بشنوید. سپس شماره تلفن را شماره گیری می­کنید که به عنوان ارقامDTMF  (Dual-Tone Multi-Frequency) به درگاه FXS ارسال می شود و به شما امکان برقراری تماس را می دهد.

از طرف دیگر، هنگامی که تماس ورودی دریافت می کنید، پورت FXS تماس را دریافت می کند، سپس یک ولتاژ زنگ از طریق درگاه FXO به دستگاه پایانی شما ارسال می کند. تلفن زنگ می زند و می توانید آن را بردارید تا به تماس پاسخ دهید.

تفاوت FXO و FXS

FXS ،FXO و VoIP

برای اتصال یک یا چند خط به یک سیستم VoIP یا ارائه دهنده به یک گیت وی FXS نیاز دارید. همچنین برای اتصال سیستم VoIP به خطوط تلفن آنالوگ و انتقال خط تلفن آنالوگ به تماس VoIP به یک گیت وی FXO نیاز دارید.

fxo & fxs

گیت وی FXS

گیت وی FXS معمولا شامل درگاه هایی با ۱، ۲، ۴ و ۵ پورت RJ11 است که از تلفن‌های اداری آنالوگ و دستگاه‌های فکس شما برای برقراری ارتباط با سیستم PBX با پروتکل‌های VoIP پشتیبانی می‌کند و سیگنال صوتی را با کدک‌های صوتی رمزگذاری و رمزگشایی می‌کنند.

گیت وی FXO

گیت وی FXO دستگاه‌های شما را به یک خط تلفن خارجی متصل می‌کند و در صورت قطع اینترنت یا خرابی شبکه از Failover یا Fallback پشتیبانی می‌کند. یک گیت وی FXO می تواند برای دسترسی به خطوط POTS متعدد پیاده سازی شود. گیت وی­ های FXO، معمولاً در پیکربندی های ۱، ۲، ۴ و ۸ پورت هستند.

شما می توانید در فروشگاه اینترنتی آبان مال انواع گیت وی را مشاهده و خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *