تاریخ امروزشنبه , ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
تلفن ویپ

تلفن ویپ چیست؟

تلفن ویپ یک تلفن مبتنی بر سخت افزار یا نرم افزار است که برای ارسال و دریافت تماس های تلفنی بر اساس پروتکل اینترنت (VoIP) از طریق یک شبکه IP طراحی شده است. این تلفن صدای تلفن آنالوگ را به فرمت دیجیتالی تبدیل می کند که می تواند از طریق اینترنت منتقل شود و سیگنال های تلفن دیجیتال ورودی از اینترنت را به صدای استاندارد تلفن تبدیل می کند.

تلفن های VoIP که به عنوان تلفن های IP نیز شناخته می شوند، دارای ویژگی ها و قابلیت هایی هستند که در تلفن های آنالوگ سنتی یافت نمی شوند. آن ها همچنین دارای ویژگی های اضافی هستند زیرا تماس های تلفنی به جای شبکه تلفن سوئیچ عمومی قدیمی (PSTN) از طریق اینترنت انجام می شود.

تلفن ویپ چگونه کار می کند؟

تلفن های VoIP تماس های صوتی را به سیگنال های دیجیتال تبدیل می کنند که از طریق شبکه های IP مانند اینترنت منتقل می شوند. تلفن های VoIP ممکن است به شکل تلفن های فیزیکی که از فناوری VoIP استفاده می کنند یا به عنوان نرم افزار تلفن مجازی نصب شده روی رایانه یا دستگاه تلفن همراه، کار کنند.

چندین مؤلفه شبکه برای کارکرد تلفن های VoIP مورد نیاز است. به تلفن ها آدرس های IP از طریق پروتکل پیکربندی میزبان اختصاص داده می شود که به طور خودکار شبکه و پارامترهای VoIP را پیکربندی می کند. یک سیستم نام دامنه آدرس های IP را ردیابی می کند تا دستگاه هایی مانند تلفن های IP را قادر سازد به یکدیگر متصل شوند. تلفن‌های VoIP به چندین پروتکل برای تسهیل انتقال ارتباطات صوتی از طریق اینترنت نیاز دارند.

انواع تلفن های ویپ

دو نوع اصلی تلفن های IP، تلفن های مبتنی بر سخت افزار و تلفن های مبتنی بر نرم افزار هستند. بسیاری از ارائه دهندگان خدمات VoIP هر دو نوع را ارائه می دهند.

از نظر فیزیکی، یک تلفن VoIP مبتنی بر سخت‌افزار شبیه یک تلفن سنتی با سیم یا بی‌سیم است. این تلفن ها شامل ویژگی های فیزیکی مانند بلندگو یا میکروفون، صفحه لمسی و سخت افزار نمایشگر برای نمایش ورودی کاربر و شناسه تماس گیرنده هستند. تلفن های ویپ همچنین دارای قابلیت انتقال تماس، تماس چند طرفه و پشتیبانی از چندین حساب VoIP هستند. برخی از تلفن های ویپ می توانند داده های تصویری را در حین تماس ارسال و دریافت کنند، بنابراین تلفن های تصویری در نظر گرفته می شوند.

تلفن های IP مبتنی بر نرم افزار، که به عنوان تلفن های نرم افزاری شناخته می شوند، نرم افزار تلفن مجازی هستند که بر روی رایانه یا دستگاه تلفن همراه کاربر نصب می شوند.

برای آشنایی بیشتر با تلفن نرم افزاری به مقاله Softphone (سافت فون) چیست؟” مراجعه کنید.

تلفن های آنالوگ سنتی نیز ممکن است با اتصال به یک آداپتور تلفن آنالوگ (ATA) به تلفن های IP تبدیل شوند و به جای PSTN به اینترنت متصل شده و به عنوان یک تلفن VoIP در سیستم تلفنی ظاهر می شوند.

ویژگی های تلفن VoIP

ویژگی اصلی تلفن ویپ این است که امکان برقراری تماس صوتی از طریق اینترنت یا سایر شبکه های IP را فراهم می کند. تلفن های ویپ ممکن است دارای ویژگی ها و عملکردهای دیگری مانند موارد زیر باشند:

تماس تصویری؛

چت تیمی؛

پیامک زدن؛

فکس آنلاین؛

پست صوتی با رونویسی گفتار به متن؛

سوابق مربوط به تماس ها؛

ارتباط بلوتوث با دستگاه هایی مانند هدست، گوشی، بلندگو و میکروفون؛

دسترسی آسان به تماس کنفرانسی؛

اپلیکیشن های موبایل و دسکتاپ؛

مسیریابی تماس؛

ضبط تماس؛

تجزیه و تحلیل تماس؛

ادغام با سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و نرم افزارهای دیگر.

سیستم تلفن VoIP در مقابل سیستم تلفن سنتی

سیستم های تلفن ویپ با سیستم های تلفن سنتی مانند تلفن های ثابت و تلفن همراه متفاوت است، زیرا آن ها به جای سیم کشی فیزیکی به شبکه PSTN یا شبکه های سلولی، به شبکه های IP متکی هستند.

در مقایسه با سیستم های تلفن ثابت که در مقیاس مشابهی مستقر شده اند، سیستم های تلفن VoIP به طور قابل توجهی هزینه کمتری دارند و شامل ویژگی های فراتر از تماس صوتی هستند. با این حال، از آن جایی که تلفن‌های VoIP به شبکه‌های IP مانند اینترنت متکی هستند، اتصالات ضعیف می‌تواند منجر به عملکرد ضعیف شود.

سیستم های تلفن ویپ به طور قابل توجهی ارزان تر از سیستم های تلفن همراه نیز هستند. در حالی که تلفن‌های همراه مدرن ممکن است بسیاری از ویژگی‌های موجود در سیستم‌های تلفن VoIP را داشته باشند، معمولاً فاقد ویژگی‌های متمرکز بر سازمان، مانند تجزیه و تحلیل، CRM و یکپارچه‌سازی نرم‌افزار هستند.

مزایای تلفن های ویپ

تلفن های ویپ مزایای زیر را به سازمان ها ارائه می دهند:

صرفه جویی در هزینه:سازمان ها می توانند هزینه های تماس را با تغییر به خدمات VoIP کاهش دهند. در حالی که تلفن های آنالوگ سنتی می توانند هزینه های اولیه کمتری داشته باشند، در پشتیبانی، ارتقا و ادغام با برنامه های ارتباطی هزینه بیشتری دارند. تلفن‌های IP همچنین تماس‌های بین‌المللی کم‌هزینه‌تری را ارائه می‌کنند.
کارایی: تلفن های ویپ تحرک و مقیاس پذیری بیشتری نسبت به گوشی های سنتی ارائه می دهند. اگر سازمانی به مکان جدیدی نقل مکان کند، نیازی به دستیابی به خطوط تلفن جدید ندارد. افزودن تلفن های جدید به سیستم VoIP تنها به پهنای باند موجود در شبکه سازمان محدود می شود. تلفن‌های نرم‌افزاری نیز امکان تحرک بیشتری را فراهم می‌کنند، زیرا کاربران مانند تلفن‌های فیزیکی به مکان‌های فیزیکی وابسته نیستند.
ادغام: تلفن های VoIP همچنین می توانند با سایر برنامه های تجاری ادغام شوند. به عنوان مثال، سازمان‌ها می‌توانند نرم‌افزار CRM خود را با تلفن‌های VoIP ادغام کنند تا سوابق تماس و تجزیه و تحلیل را برای مشتریان مختلف و سرنخ‌های فروش مشاهده کنند یا مستقیماً از برنامه‌های CRM تماس‌های تلفنی برقرار کنند.

شرکت آبانگان تجارت ارائه دهنده انواع تلفن های ویپ با برندهای مختلف فنویل، یلینک، اسنوم، سیسکو، گرنداستریم و… است. شما می توانید جهت کسب اطلاعات، خرید تلفن ویپ و یا راه اندازی سیستم تلفنی به فروشگاه اینترنتی آبانمال و صفحه تلفن IP مراجعه و یا با تلفن ۴۱۶۵۷-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *