تاریخ امروزپنج شنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
استریسک

Asterisk (استریسک) چیست؟

در سال ۱۹۹۹، مارک اسپنسر مهندس کامپیوتر به دنبال راهی برای توزیع تماس ها بین کارمندانش بود، اما نمی خواست یک PBX گران قیمت بخرد. در عوض، برنامه جدیدی به نام استریسک (Asterisk) را طراحی کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با این نرم افزار بیشتر آشنا کنیم:

نرم افزار Asterisk، نرم افزار منبع باز (Open Source) و پرطرفدار راه اندازی سیستم های تلفنی ویپ است که شامل بسیاری از ویژگی های موجود در سیستم های PBX تجاری و اختصاصی می باشد: پست صوتی، تماس کنفرانسی، پاسخ صوتی تعاملی (منوهای تلفن)، و توزیع خودکار تماس. کاربران می توانند با نوشتن اسکریپت های مختلف یا با پیاده سازی برنامه های Asterisk Gateway Interface (AGI) با استفاده از هر زبان برنامه نویسی که قادر به برقراری ارتباط از طریق جریان های استاندارد است، عملکرد جدیدی ایجاد کنند.

استریسک چیست

نرم افزار منبع باز، نرم افزاری است که کد برنامه برای ایجاد و اصلاح در دسترس هر توسعه دهنده ای قرار دارد. در نتیجه، تعداد بی‌شماری از برنامه‌نویسان و علاقه‌مندان حرفه‌ای باگ‌ها را پیدا کرده و رفع می‌کنند و نوآوری‌های جدیدی نیز ارائه می‌کنند. نقطه مقابل این نرم افزار “منبع بسته” یا “اختصاصی” است، که در آن یک شرکت در داخل یا با شرکای انتخاب شده با دقت یک نرم افزار اختصاصی را توسعه می دهد. به عنوان مثال، اندروید گوگل منبع باز است و آیفون اپل نه. بنابراین بسیاری از شرکت های مختلف تلفن اندرویدی خود را منتشر کرده اند که می تواند در هر شکل یا اندازه ای باشد. در مقابل، تنها یک آیفون وجود دارد.

در حال حاضر استریسک در سیستم عامل های ویندوز، مک و لینوکس قابل استفاده است و اساس بسیاری از سیستم های سانترال است، اما اکثر برنامه نویسان استریسک را روی لینوکس اجرا می کنند. یک سیستم مبتنی بر استریسک به یک دروازه برای اتصال به PSTN نیز نیاز دارد. اگرچه برنامه استریسک رایگان است، سخت افزاری که برای اجرای آن در سطح حرفه ای نیاز دارید می تواند هزینه زیادی داشته باشد.

برای پیکربندی یک سیستم Asterisk، یک برنامه نویس باید تعدادی از قوانین را در مورد جریان اطلاعات پیکربندی کرده و بتواند به درستی کدنویسی را درک کند. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها روی استریسک کار می‌کنند و آن سرویس را به عنوان «PBX» می‌فروشند.

یکی از مزیت های اولیه استریسک به طور کلی، چه در یک محصول توسعه یافته از ابتدا و چه در یک محصول مبتنی بر استریسک در دسترس تجاری، قابلیت همکاری آن با تقریباً تمام سخت افزارها و نرم افزارهای VoIP است. استریسک از پرکاربردترین کدک‌ها و پروتکل‌ها استفاده می‌کند، که توسط اکثریت قریب به اتفاق تجهیزات VoIP نیز پشتیبانی می‌شوند.

اگر می‌خواهید از استریسک برای سیستم تلفن خود استفاده کنید، باید یکی از این دو کار را انجام دهید:
۱٫ اگر یک تیم فنی دارید که دانش فنی عمیقی در مورد سیستم های لینوکس و عملکرد داخلی پروتکل های VoIP و عملیات دارد، از آن ها بخواهید پیاده‌سازی استریسک خود را از نصب، پیکربندی و توسعه بر عهده بگیرد. این کار ممکن است در دراز مدت برای شما مفیدتر باشد.
۲٫ یک دستگاه IP PBX آماده مبتنی بر استریسک بخرید. این ها سیستم های همه کاره تجاری در دسترس هستند که توسط فروشندگان مربوطه پیکربندی، توسعه و آزمایش شده اند.

نتیجه

نرم افزار کنترل تماس استریسک یک جایگزین قوی، بالغ و پایدار برای سیستم های سانترال سنتی و IP اختصاصی است. با این حال، هرگز نباید در شبکه تلفن فقط دانلود و نصب شود، مگر اینکه اقدامات احتیاطی مناسب در زمینه پشتیبانی سیستم، عیب یابی و قابلیت همکاری با سایر سیستم ها به اندازه کافی رعایت شده باشد. از طرف دیگر، برای کسانی که منابع فنی مناسبی ندارند، لوازم مبتنی بر استریسک یک گزینه مناسب برای برخورداری از سطح امنیتی ارائه شده توسط پشتیبانی فنی و تخصص فروشنده است. در هر صورت، استریسک یک سیستم زیرک و همه کاره است که انتظار می‌رود در سال‌های آینده به توسعه خود ادامه دهد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *