تاریخ امروزجمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
سیپ ترانک

سیپ ترانک (SIP Trunk) و مزایای آن

به عنوان یک صاحب کسب و کار، قطعا شما همواره به دنبال راه هایی برای کاهش هزینه ها و اولویت بندی آن ها هستید. شاید نام سیپ ترانک (SIP trunk) را شنیده باشید یا یکی از دوستانتان با استفاده از آن در هزینه های کسب و کار خود صرفه جویی کرده باشد، و شما هم علاقه دارید قبل از دریافت این سرویس، درباره نحوه کارکرد آن بیشتر بدانید. در این صورت توصیه می کنیم این مقاله را از دست ندهید:

SIP Trunk  چیست؟

پروتکل SIP (Session Initiation Protocol)، پروتکلی برای برقراری مکالمه بر روی بستر شبکه است و ترانک ارتباطی است که بیشتر از یک مکالمه تلفنی را امکان پذیر می کند. بنابراین می توان گفت سیپ ترانک ارتباط از طریق اینترنت را بین یک سیستم تلفن داخلی و شبکه تلفن عمومی سوئیچ شده، که به عنوان PSTN نیز شناخته می شود، فراهم می کند. به بیان دیگر سیپ ترانک ها خطوط تلفن مجازی هستند که کاربران را قادر می سازد از طریق اینترنت با هر کسی در جهان که یک شماره تلفن دارد تماس تلفنی برقرار کنند. سیپ ترانک ها از یک شبکه سوئیچ بسته استفاده می کنند که در آن تماس های صوتی به بسته های دیجیتالی تقسیم می شوند و از طریق شبکه به مقصد نهایی ارسال می شوند. یک SIP Trunk به صورت مجازی روی اتصال اینترنتی موجود کسب و کار شما نصب می شود، بنابراین نیاز به خطوط تلفن آنالوگ سنتی را از بین می برد.

در واقع ترانک های SIP جایگزین ترانک های قدیمی PSTN (شبکه تلفن سوئیچ شده عمومی) می شوند که اپراتورهای شبکه از آن برای ارائه عملکرد اختصاصی تماس صوتی به شرکت های دارای PBX داخلی استفاده می کنند. در حالی که ترانک های PSTN از زیرساخت شبکه سوئیچ مدار فقط برای ارائه تماس های صوتی استفاده می کنند، ترانک های SIP از یک اتصال IP پهن باند برای ارائه تماس صوتی مبتنی بر VoIP همراه با دسترسی به داده و خدمات ارتباطی پیشرفته استفاده می کنند. امروز می توانید یک SIP Trunk را از یکITSP  (ارائه دهنده خدمات تلفن اینترنتی) خریداری کرده و آن را به VoIP/IP PBX خود متصل کنید.

SIP Trunk  مزایای زیادی نسبت به PSTN دارد، از جمله:

  1. سیپ ترانک به ارائه تماس‌های صوتی محدود نمی‌شوند.
  2. PSTN معمولاً در دوره‌های تقاضای بالا، گران و غیر قابل انعطاف است، اما نگهداری از سیپ ترانک بسیار ارزان تر و برای پاسخگویی به تقاضای متغیر بسیار انعطاف پذیرتر است. همچنین هزینه تماس (خصوصا تماس های بین المللی) از طریق سیپ ترانک بسیار کمتر است.
  3. SIP Trunk به جای زیرساخت های مدیریت شده PSTN به اتصالات باند پهن متکی هستند، بنابراین ارائه دهندگانSIP Trunk می توانند وارد مناطق جغرافیایی مختلف شوند.
  4. اتصال IP PBX به SIP Trunks بسیار ساده تر از PSTN است.

معایب سیپ ترانک:

  1. کیفیت خدمات تضمین نشده است، زیرا در صورت عدم پیکربندی صحیح اتصالات اینترنتی یا ناکافی بودن پهنای باند، ممکن است تماس ها دچار اختلال شوند.
  2. با تلفن های آنالوگ یا دیجیتال قدیمی کار نمی کند.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *