تاریخ امروزپنج شنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

تفاوت‌ استریسک و فری سوئیچ

وقتی صحبت از سیستم‌های منبع باز تلفنی PBX می‌شود، دو پلت فرم ارتباطی ویپ یعنی استریسک (Asterisk) و فری سوئیچ (FreeSwitch) مطرح می شوند. قبل از اینکه به طور مفصل به بیان تفاوت‌ استریسک و فری سوئیچ بپردازیم بهتر است به طور خلاصه در مورد آن ها توضیح دهیم:

استریسک چیست؟

استریسک به عنوان پلتفرم سرویس نرم افزاری معروف PBX رایگان و منبع باز شناخته می شود. از VoIP و PSTN (شبکه تلفن سوئیچ عمومی) پشتیبانی می کند و توسط بسیاری از شرکت ها و کسب و کارها برای نیازهای ارتباطی خود استفاده می شود. تلفن‌هایی که به استریسک متصل هستند، می‌توانند با یکدیگر تماس بگیرند و  از پست صوتی، تماس کنفرانسی، پاسخ صوتی تعاملی (منوهای تلفن)، و توزیع خودکار تماس و غیره استفاده کنند. استریسک به زبان C نوشته شده است و از طرف پلتفرم های مختلف پشتیبانی می شود. برای اطلاعات بیشتر درباره این نرم افزار می توانید به مقاله “استریسک چیست؟” مراجعه کنید.

فری سوئیچ چیست؟

جالب ترین چیز در مورد FreeSWITCH این است که در سال ۲۰۰۶ توسط توسعه دهنده سابق Asterisk ایجاد شده است. همچنین این پلتفرمِ ارتباط صوتی و متنی، متن باز و رایگان است. این پلتفرم تلفنی به گونه‌ای طراحی شده است که پروتکل‌های ارتباطی رایج را با استفاده از صدا، تصویر، متن یا هر شکل دیگری از رسانه مسیریابی و به هم متصل می‌کند. فری سوئیچ از بسیاری دیگر از ویژگی های SIP مانند BLF/SLA و همچنین TCP ،TLS و sRTP پشتیبانی می کند.

فری سوئیچ از بسیاری از فناوری های ارتباطی شناخته شده مثل Skype، SIP، H.323 و WebRTC پشتیبانی می کند. FreeSWITCH این توانایی را دارد که با استفاده از ماژول کنفرانس خود، رمزگذاری کامل ویدیو و عملکرد MCU را انجام دهد. این پلت فرم به زبان C نوشته شده است و از سیستم عامل Mac OS ، Window، ARM پشتیبانی می کند. در مقاله “فری سوئیچ چیست؟” بیشتر درباره این پلتفرم توضیح داده شده است.

پس از توضیح این دو پلتفرم ارتباطی، به بررسی تفاوت‌ استریسک و فری سوئیچ  از ابعاد مختلف می پردازیم:

  • مقیاس پذیری

استریسک بستر مناسبی برای حجم بالای تماس نیست. از آنجایی که از منابع مشترک استفاده می‌کند، در مواردی که حجم تماس زیاد باشد، ممکن است با خرابی احتمالی داده ها مواجه شوید. در حالی که فری سوئیچ یک پلت فرم ارتباطی مقیاس پذیر است و به راحتی می تواند حجم تماس های با ظرفیت بالا را مدیریت کند. بنابراین در این مورد فری سوئیچ برای کسانی که می خواهند از حجم بالایی از تماس ها استفاده کنند، انتخاب بهتری است.

  • پیکربندی

استریسک از یک فایل ساده برای پلان شماره گیری و پیکربندی استفاده می کند. بنابراین، می توان گفت که پیکربندی استریسک ساده است. در حالی که فری سوئیچ از فایل XML برای پیکربندی و شماره گیری استفاده می کند. این روش کمی سخت است زیرا XML روش خاص خود را برای نوشتن فایل دارد. بنابراین می توان گفت از این نظر استفاده از استریسک در مقایسه با فری سوئیچ آسان تر است.

  • PBX و Soft Switch

بزرگترین تفاوت بین دو پلتفرم ارتباطی این است که استریسک سرویس و چارچوبی برای توسعه برنامه های ارتباطی PBX است، در حالی که فری سوئیچ فقط یک Softswitch است.

  • انعطاف پذیری

هر دو برنامه کاربردی در استفاده انعطاف پذیر هستند و ویژگی های توسعه پذیری را ارائه می دهند. اما می توان گفت که FreeSWITCH در مقایسه با Asterisk انعطاف پذیرتر است. زیرا که فری سوئیچ از چندین زبان مانند .NET، JavaScript، Perl، C++، Python و کتابخانه FreeSWITCH پشتیبانی می کند که به راحتی با سایر برنامه ها سازگار می شوند.

  • صدور مجوز

استریسک دارای مجوز دوگانه است. یکی از مجوزهای استریسک رایگان و دیگری اختصاصی است، در حالی که فری سوئیچ یک سرویس نرم افزار ارتباطی کاملا رایگان است و تحت مجوز عمومی موزیلا منتشر شده است.

استریسک بهتر است یا فری سوئیچ؟

پس از بررسی تفاوت‌ استریسک و فری سوئیچ می توان گفت که هر دو برنامه دارای مزایا و معایبی هستند. این کاملاً به کاربر بستگی دارد که برای استقرار یک سیستم ارتباطی به چه وبژگی هایی نیاز دارد. برای مثال اگر هدف استفاده از حجم تماس زیاد است، فری سوئیچ بهترین انتخاب است. اما اگر کاربر نیاز به تنظیم آسان و حجم کم تماس داشته باشد، استریسک سرویس بهتری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *